Jaki musi być kierownik zespołu czy firmy? Jakie cechy musi on posiadać, aby rzeczywiście cieszyć się szacunkiem pracowników, podwładnych oraz szefów, a także przedstawicieli innych firm? To są bardzo ważne pytania - zarówno dla szefów firm, pracowników, jak i kierowników średniego szczebla. Dzięki nim będziemy bowiem wiedzieć, kogo wybierać na stanowiska kierownicze, jakie osoby będą się tam nadawać, a w końcu - co musimy poprawić w sobie, aby samemu objąć wyższe funkcje.
Wiedza i umiejętności
Przede wszystkim kierownik musi znać się na tym, co robi. Oczywiście czasami jego rola polega tylko na zarządzaniu zespołem, w którym to poszczególni członkowie zajmują bardzo specjalistycznymi sprawami. Idealnym przykładem jest tutaj chociażby kierownik całej firmy budującej domy. Nie musi dokładnie znać on wszystkich niuansów aranżacji wnętrz czy przepisów prawa budowlanego, jednak musi znać się ogólnie na budowie, architekturze oraz kwestiach administracyjnych.
Oczywiście u każdego kierownika konieczne jest także posiadanie umiejętności rozmawiania z ludźmi oraz rozdzielania zadań tak, aby każdemu dać to, do czego posiada on największe predyspozycje. Warto także nauczyć się rozpoznawać talenty. Wbrew pozorom nie jest to proste - warto czasem skorzystać tu z pomocy specjalisty i pójść na jedno z wielu szkoleń, na których to właśnie dowiemy się, w jaki sposób możemy zarządzać ludźmi.
Cechy charakteru
Dobry kierownik musi jednak także posiadać pewne cechy charakteru. Oczywiście bez wątpienia najlepiej jest, jeśli są one wrodzone. Jeśli jednak nie - nie poddawajmy się, ponieważ wiele można się dzisiaj nauczyć. A zatem jaki musi być kierownik? Na pewno opanowany - nie oznacza to oczywiście, że nie może się denerwować, jednak zawsze, nawet w największym gniewie, musi umieć podejmować racjonalne decyzje i kierować się rozsądkiem. Ponadto kierownik nie może być stronniczy, małostkowy - wówczas nikt nie będzie go słuchał. Nie może także wywyższać się, uważać się na lepszego od pracowników, a swoim szefom podlizywać się - to bowiem najgorsza możliwa kombinacja, skutkująca często brakiem szacunku z obydwu stron.
Oczywiście należy także podkreślić, że dobry kierownik musi być pewny siebie, stanowczy, odpowiedzialny. Musi to także być osoba dojrzała - umiejąca podjąć decyzję, kierując się własnym osądem oraz potrafiąca przyjąć na siebie konsekwencje danej decyzji.