Bariery komunikacyjne w kontakcie z pracownikami. Bariery społeczne
Bariery społeczne. Zobacz jakie bariery komunikacyjne utrudniają kontakt z pracownikami.

BARIERY SPOŁECZNE
Brak zaufania do partnera
Brak zaufania do partnera może być przeszkodą w komunikacji, gdy nadawca postrzegany jest jako osoba niewiarygodna, niedysponująca wiedzą w danej dziedzinie, czyli postrzegana jest jako niekompetentna. Będziemy z dystansem traktować osobę, która przekazuje sprzeczne i niespójne informacje lub gdy zdradza komunikaty fałszu.
Język
Ludzie często posługują się różnymi specyficznymi językami. Z jednej strony jest to wynikiem różnic w wykształceniu, a z drugiej strony wynika to z kultury oraz grupy odniesienia. Używanie języka specjalistycznego jest właśnie przykładem przyjęcia pewnej formuły. Dlatego mogą rodzić się przeszkody w kontakcie dwóch osób posługujących się różnymi językami. Trudność powstaje, gdy słowa nie znaczą tego samego dla nadawcy i odbiorcy. Używanie przez nadawcę gwary, żargonu, słów niezrozumiałych przez odbiorcę utrudnia zrozumienie treści, np.: makler giełdowy tłumaczący laikowi, że powinien się posiłkować w swoich prognozach inwestycyjnych krótkoterminowymi liniami oparcia.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Gamma. W poprzednim roku przeszkoliliśmy ponad sześć tysięcy klientów indywidualnych i ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Oferujemy szkolenia HR, managerskie, sprzedażowe i szkolenia dla administracji publicznej. W rankingu Gazety Finansowej – „Najlepsze Firmy Szkoleniowe” po raz kolejny zajęliśmy 1 miejsce. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.
Niezgodność komunikatu werbalnego z niewerbalnym
Sprzeczność komunikacyjna, która przejawia się w tym, że to, co przekazujemy za pomocą słów, nie jest odzwierciedlone w innych sygnałach. W kontakcie telefonicznym dotyczy to parametrów głosu. Może się bowiem zdarzyć, że akceptacji i życzliwości, przekazywanych za pomocą słów, nieświadomie przeciwstawiamy zniecierpliwienie zawarte w głosie. Ta niezgodność osłabia skuteczność komunikacji oraz podważa prawdomówność rozmówcy. W kontakcie bezpośrednim niezgodności z reguły dotyczą braku spójności pomiędzy wypowiedziami, a mową ciała.
Nieostrożność
Nieostrożność w tym kontekście rozumiana jest dwojako. Po pierwsze, kiedy nadawca mówi bez zastanowienia się, bez brania pod uwagę, jak jego wypowiedź odbierze rozmówca. Wynikają z tego często nieprzyjemne konsekwencje, np.: kiedy klient dowiaduje się, że mamy mały bałagan w firmie i jego dokumentacja chwilowo zaginęła. Z drugim wariantem tej bariery komunikacyjnej mamy do czynienia, kiedy odbiorca nie słucha uważnie i może nie zrozumieć sensu komunikatu.
Fasadowe podtrzymywanie rozmowy
Fasadowe podtrzymywanie rozmowy polega na sztucznym podtrzymywaniu rozmowy za pomocą słów, np.: tak, tak; prawda; wiem; oczywiście; naprawdę; tak, to interesujące; niesłychane lub za pomocą dźwięków paralingwistycznych: aha, yhm itp. Słuchacz nie jest zaangażowany w rozmowę, ale stara się stwarzać pozory zainteresowanego tematem. Słucha na tyle, aby nie tracić wątku przewodniego. Jeśli w reakcjach naszego rozmówcy pojawia się zbyt wiele komunikatów podtrzymujących rozmowę może to być znak, że słucha nas bardzo selektywnie i bez zaangażowania.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Co trzeba zrobić żeby bardziej wierzyć w swoje siły i kompetencje? Jak pozbyć się tremy? Jak być bardziej kreatywnym i innowacyjnym? Jak być wielozadaniowym? Zapraszamy do naszego działu szkoleń z efektywności osobistej np: szkolenie zarządzanie stresem, szkolenie komunikacja interpersonalna, szkolenie asertywność. Zapraszamy serdecznie do działu szkolenia sprzedażowe
Sprzeciwianie się
Sprzeciwianie się przyczynia się do tego, że druga strona nigdy nie czuje się
w kontakcie naprawdę wysłuchana. Niektórzy mają silną tendencję do niezgadzania się ze swoim rozmówcą. Człowiek, który w ten sposób reaguje, uwielbia polemikę szczególnie, jeśli wychodzi z niej zwycięsko. Podczas rozmowy szuka i zapamiętuje wypowiedzi, które może podważyć, dlatego jego zaangażowanie w słuchanie jest wybiórcze. Rozmówca tego pokroju jest nadmiernie przekonany o posiadaniu racji. Niektóre osoby mają tendencję do forsowania swoich opinii, niezależnie od tego, co zostało powiedziane przez partnera.
Udzielanie rad
Zdarzają się osoby, które po usłyszeniu kilku słów rozmówcy, gotowe są udzielać dobrych rad. Nie jest to jednak skutecznym zabiegiem podtrzymywania relacji, chyba że ktoś oczekuje podpowiedzi i prosi o wskazówkę, jak ma się zachować w określonej sytuacji. Zazwyczaj takie zachowanie odebrane jest jako pouczanie i moralizowanie szczególnie, jeśli ktoś podkreśla, że robimy coś źle, a on ma receptę na sukces.
Brak współpracy
Szanse na skuteczną komunikację są ograniczone, jeśli jedna ze stron nie ma chęci do nawiązania współpracy lub współdziałanie z jej strony jest znikome. Osoby, które z góry nastawione są negatywnie do rozmówcy lub do samej idei spotkania, będą wyrażały niechęć, która już na samym początku może zablokować kontakt.
Bariery komunikacyjne wynikające ze sposobu prowadzenia rozmowy
Nie tylko treści są istotne w przekazie, ale i forma komunikatu. Wartość informacyjna słów bez kontekstu, który tworzy między innymi forma wypowiedzi, to jedynie 7% całości przekazu. To właśnie sposób mówienia pozwala nam stosować takie zabiegi werbalne, jak ironia czy sarkazm. Do najczęstszych barier, wynikających ze sposobu prowadzenia rozmowy, zaliczamy:
Niesłuchanie, przerywanie, kończenie zdania za rozmówcę, wtrącanie
- Manipulowanie
- Wywieranie presji
- Przerzucanie odpowiedzialności na innych
- Stawianie rozmówcy przed faktami
- Atakowanie, straszenie, grożenie
- Niekonstruktywna krytyka
- Poniżanie, lekceważenie
- Ośmieszanie, upokarzanie
- Złośliwość, ironizowanie
- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej