W dobie szybkiej komunikacji internetowej, budowanie wizerunku pracodawcy stało się jednym z najważniejszych procesów w każdym przedsiębiorstwie. Tradycyjnie wyróżniamy wizerunek wewnętrzny, który polega na budowaniu więzi między pracownikami i samym przedsiębiorstwem, oraz zewnętrzny, który odnosi się do całego otoczenia firmy. Na czym polegają poszczególne rodzaje i jak je umacniać?
Wizerunek wewnętrzny firmy a efektywność pracowników
Wewnętrzny wizerunek pracodawcy to nic innego jak odbiór firmy przez wszystkich pracowników. Jego istota polega głównie na tym, że atmosfera czy wynagrodzenie za wykonywaną pracą stanowią główny motywator dla pracowników. Wpływa on więc na wydajność i efektywność wszystkich zespołów pracowników, motywację i chęć do pracy oraz zaangażowanie w powierzone obowiązki.
Nie od dziś wiadomo, że najlepiej prosperujące firmy to te, które inwestują w pracowników, słuchają ich pomysłów, dają pewną samodzielność i dowolność oraz stawiają na rozwój i przyjemną atmosferę w miejscu pracy.
Wizerunek zewnętrzy - inwestycja w przyszłość
Budowanie wizerunku zewnętrznego firmy odbywa się przede wszystkim w założeniu, że w przyszłości przedsiębiorstwo będzie potrzebować wykwalifikowanych, uzdolnionych i zaangażowanych pracowników. Ich zdobycie może być niezwykle trudne w przypadku, gdy firma nie szczyci się dobrymi opiniami.
Wizerunek zewnętrzny stanowi więc połączenie wizerunku wewnętrznego (szczególnie w odniesieniu do byłych pracowników, którzy z różnych przyczyn odeszli z firmy) z opiniami kandydatów, którzy uczęszczali na rozmowy kwalifikacyjne w przeszłości. To właśnie one mogą w dużej mierze świadczyć o profesjonalizmie przedsiębiorstwa, podejściu do pracownika oraz zwyczajnym szacunku przełożonych dla drugiego człowieka.
Budowanie wizerunku pracodawcy z pewnością jest jednym z najdłuższych i najżmudniejszych procesów wizerunkowych całego przedsiębiorstwa. Często trwa przez wiele lat, równocześnie trwałość w zasadach i konsekwencja sprawiają, że ten rodzaj wizerunku jest stosunkowo stabilny i nie może zostać zachwiany przez jeden błąd.