Transport w zgodzie z nowymi przepisami
Zmiany przepisów zdaniem bardzo wielu specjalistów są konieczne, wymuszają je bowiem obecne czasy, w których wiele dziedzin dynamicznie się rozwija i w związku z tym potrzebuje dostosowanych do konkretnej, realnej sytuacji norm prawnych. Jednym z dokumentów, który takim właśnie zmianom się nie oprze, jest Ustawa o transporcie drogowym.
Zmiana taryfikatora – najbardziej odczuwalna
Jedną z istotniejszych zmian Ustawy o transporcie, która obowiązuje od 2019 roku jest zmiana taryfikatorów. Sprawia to, że zmienia się przede wszystkim wysokości kar, które odpowiednie organy będą mogły nakładać na niesolidnych przewoźników, łamiących przepisy ustawy. Ponadto w niektórych przypadkach zmienia się także sposób nakładania kar.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Łańcuch dostaw budowanie, zarządzanie, pomiar - praktyka firm polskich i zagranicznych. Zapraszamy na praktyczne szkolenie ŁAŃCUCH DOSTAW
Uczestników tego szkolenia interesują również:
Dopasowane nazwy i jednolite kary
Zmiany były niezbędne, konieczne bowiem było wdrożenie dyrektyw unijnych w kwestiach dotyczących transportu. Ujednolicony został system tego, jak klasyfikowane są poszczególne naruszenia, i za które można się spodziewać nawet utraty uprawnień, a za które przewidziano nieco łagodniejsze kary. Ponadto wprowadzono szereg zmian dotyczących nazewnictwa, które także podyktowane były wprowadzeniem jednolitości przepisów na terenie UE.
Dla kogo gorzej
Ustawa o transporcie drogowym po zmianach jest nieco bardziej restrykcyjna wobec kierowców. Zniesione bowiem zostają limity kar dla kierowców, które wcześniej określone były w maksymalnej kwocie 2 tysięcy złotych. Obecnie kierowca będzie odpowiadał za każde popełnione wykroczenie i złamanie przepisów ustawy, w związku z czym wysokość nałożonych na niego kar może być o wiele wyższa.
Nowe urządzenia zgodnie z ustawą
Ustawa dostosowuje przepisy tak, aby można było wprowadzić tak zwane inteligentne tachografy. W niedługim czasie bowiem każdy nowo wprowadzany na rynek samochód ma być w nie wyposażony, wymagało więc to odpowiednio określonych przepisów. Zmiany w ustawie o tachografach są dostosowane do tego, aby wszelkie wynikające z obowiązku stosowania tachografów przepisy były jednolite w całej UE. Dla kierowców i przewoźników to dobra wiadomość, nie będą się bowiem musieli martwić o to, czy w innym kraju nie złamią obowiązującego prawa.