Zbieranie informacji na temat pracy i działań pracownika, który pozwala jasno określić jego zachowania, metody działania, możliwości i umiejętności jest bardzo korzystną metodą zarządzania zasobami ludzkimi.
Dla lepszego rozwoju pracowników i ich skutecznej, efektywnej pracy, niezbędne wydaje się regularne ocenianie pracownika, aby jeszcze lepiej poznać jego możliwości, nagradzać za sukcesy i korygować ewentualne niepowodzenia czy nieprawidłowości w wywiązywaniu się z obowiązków.
Wszystkie pozyskiwane informacje o pracownikach mogą doskonale posłużyć do ich skuteczniejszego motywowania, a tym samym do lepszego zarządzania pracownikami, czy też doskonalenia posiadanych umiejętności.
Jak oceniać pracownika?
Ocenianie pracowników powinno być usystematyzowane i skupiać powinno się przede wszystkim na wizji pożądanych wzorców zachowań, formułowaniu celów odsłaniających korzyści, a także wizji zmian, jakie mają zajść w przedsiębiorstwie. Specjaliści uważają, że ocenianie pracowników jest niezwykle istotne.
Dla pracowników jest cenną informacją zwrotną na temat tego, jak pracuje i czy jego działania są efektywne, przynoszą zamierzone efekty.
Dodatkowo, ocenianie pracowników skutecznie zwiększa ich wydajność, co przekłada się na wzrost ekonomiczności w przedsiębiorstwie. Ponadto, ocenianie pracowników znacząco usprawnia komunikację i procesy w organizacji, poprzez planowanie i wprowadzanie zmian w przedsiębiorstwie.
W ocenianiu pracowników istotne jest również, aby pracownicy nie obawiali się tych ocen. Powinno to raczej kojarzyć się pozytywnie, nie zaś z karaniem pracowników. Warto więc przygotowywać pracowników do tych ocen i starać się przekazywać wszelkie informacje możliwie jak najbardziej pozytywnie.
Negatywny wydźwięk powinno mieć jedynie korygowanie błędów w działaniach pracowników i informowanie ich, w jaki sposób można je naprawiać i nie dopuszczać do ich powstawania. Jeśli liderzy grup i kierownicy odpowiedzialnie podejdą do realizowania tego zadania, może bardzo korzystnie wpłynąć na cała organizację.