Kontrolowanie to podstawowe założenie (koncepcja) zarządzania, wspomagająca jego procesy. Gdyby nie ono nie można by było stwierdzić stopnia poprawności wykonania zadań, jak i procentu odchylenia błędu. Kontrolowanie jest ważne zarówno od strony pracodawcy, jak i pracownika, gdyż dzięki temu obie strony nabywają odpowiedniej „motywacji” do pracy.
Jednakże należy podkreślić, że do głównych zadań kontrolera należy przeprowadzenie procesu kontroli, jak i sformułowanie wyników w przejrzysty i czytelny sposób. Jak więc określić stopień przydatności tych wyników? Wszystko spoczywa na menadżerach, bądź szefach (zależy wszystko od wielkości przedsiębiorstwa), którzy analizują uzyskane informacje, a następnie na ich podstawie wprowadzają zmiany mające za zadanie poprawę sytuacji.
To miejsce „połączenia” zarówno funkcjo kontroli, jak i analizy danych, określone jest mianem controllingu. W praktyce wyróżniamy dwa główne rodzaje controllingu. Mowa tutaj o controllingu strategicznym, jak i operacyjnym.
Zadaniem pierwszego z nich jest wspomaganie pracy zarządu danego przedsiębiorstwa, dzięki czemu o wiele łatwiej jest realizować założone cele długookresowe. Ze względu na swój charakter, w głównej mierze jest on nakierowany na przyszłość, a także na zabezpieczanie funkcjonalności przedsiębiorstwa.
Skierowany jest on w głównej mierze na otoczenie przedsiębiorstwa, po to by móc w krótkim czasie zareagować na pojawiające się zmiany. Mówiąc o controllingu strategicznym, musimy pamiętać na jakie zadania jest on skierowany. W głównym więc stopniu nakierowuje się ono na mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, a także na określenie szans na osiągniecie zysków.
Z drugiej strony controlling operacyjny obejmuje tylko wewnętrzne potrzeby przedsiębiorstwa, jak i zapewnia rentowność firmy, a także umożliwia zdobycie odpowiedni wysokiego wyniku finansowego. Z reguły działa on na okres krótki tj. do maksymalnie 3 lat, a przez to jest o wiele bardziej sprecyzowany i dokładny. W jego przypadku kontrola obejmuje głównie finanse firmy.