Książka przeznaczona jest dla zawodowych trenerów, jak i dla tych, którzy dopiero pogłębiają swoją wiedzę z zakresu szkoleń. Dzięki tej lekturze poznają wiele praktycznych wskazówek dotyczących prowadzenia szkoleń i będą mogli je prowadzić znacznie sprawniej i efektywniej.
Autor opiera się na technice nazwanej realistycznym treningiem. Polega ona przede wszystkim na wykorzystaniu doświadczenia. Teoria jest więc ograniczona do minimum, a głównym tematem dyskusji są problemy, z którymi szkoleniowcy spotykają się na co dzień. Wiele osób ceni książkę za rozwinięty aspekt diagnostyczny poruszanych tematów.
Autor wyjaśnia, jak ważna jest odpowiednia analiza grupy podlegającej szkoleniu, ponieważ wpływa to na zorganizowanie całego spotkania. W książce znajdziemy też informacje o tym, jak prawidłowo powinien przebiegać cały proces badania potrzeb klienta. Dzięki dłuższemu i bardziej wnikliwemu procesowi zbierania informacji ze źródeł wewnętrznych, jak i zewnętrznych bardziej prawdopodobne będzie, że zorganizujemy szkolenie odpowiadające potrzebom grupy docelowej.
Książka podzielona jest na 6 części:- „O zawodzie trenera biznesu”
- „O warsztatach i treningach biznesowych”
- „O grupie i procesach grupowych”
- „O przygotowywaniu treningów biznesowych”
- „O narzędziach trenera”
- „O efektywności szkoleń
Większą część książki zajmują opisy procesów grupowych, przez co autor nie skupia się stricte na ćwiczeniach wykonywanych w trakcie takiego spotkania. Opisuje za to najbardziej powszechne „pułapki”, które trenerzy mogą napotkać na swojej drodze. W oparciu o swoją karierę, tworzy zestawienie najważniejszych aspektów pracy szkoleniowca i odpowiednio argumentuje każdy krok i decyzję.