„Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” to jedna z najbardziej wpływowych książek z dziedziny komunikacji. Pierwszy raz została opublikowana w 1936 r., ale mimo to nadal cieszy się bardzo dużą popularnością wśród czytelników.
Została ona podzielona na sekcje. Pierwsza z nich, zatytułowana „Podstawowe techniki radzenia sobie z ludźmi”, zawiera wiele praktycznych wskazówek i porad z tego zakresu. Pierwsza z nich to: „Jeśli chcesz zebrać miód, nie niszcz ulu” – wiele osób niezbyt dobrze radzi sobie z krytyką, potępieniem, narzekaniem, więc jeśli kiedyś będziesz chciał kogoś skrytykować, po prostu ugryź się w język i powstrzymaj się od tego.
Dzięki temu, unikniesz niepotrzebnych negatywnych emocji w konwersacji, emocji, które prędzej czy później do ciebie wrócą, ponieważ inni ludzie zaczną mieć o tobie gorsze zdanie. Kolejna rada to wielki sekret radzenia sobie z ludźmi – wypowiadaj się o innych w pozytywny sposób, kiedy tylko masz okazję. Pomyśl, co miłego możesz powiedzieć o każdej osobie, którą znasz i następnie wykorzystaj to w odpowiednich sytuacjach.
Kolejna wskazówka to: „Ten, kto może to zrobić, ma przed sobą cały świat. Ten, kto nie może, podąża samotną drogą” – spraw, że inni się tobą zainteresują wykorzystując rzeczy, które są dla nich przydatne. Na przykład, tworząc list motywacyjny, nie pisz „chcę tę pracę”, tylko uargumentuj swój wybór posady opisem swoich dobrych cech i umiejętności.
Następna sekcja została zatytułowana: „Sześć sposobów na to, aby ludzie cię lubili”. Jeden z nich brzmi: „Zrób to, a będziesz wszędzie mile widziany” – może być uznawany za jeden z najbardziej wymagających, szczególnie dla introwertyków. Carnegie uważa, że powinniśmy być autentycznie zainteresowani innymi osobami. Na początek, dobrze jest stać się uważnym słuchaczem i myśleć o tym, co mówią inni ludzie – czy to wnosi cokolwiek do mojego życia? Czy to ma dla mnie sens?
Następnie, możemy spróbować wyrazić to, do czego udało nam się dojść – to pokazuje, że interesuje nas to, o czym mówią ludzie dookoła nas. Ważne jest również, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie – przede wszystkim należy się uśmiechać, ale czasem może okazać się to trudniejsze niż się wydaje. Dlatego najlepiej jest witać ludzi w pozytywny sposób poprzez wyobrażanie sobie rzeczy, które nas uszczęśliwiają. Dzięki temu znacznie łatwiej jest o uśmiech.
Sekcja trzecia nosi tytuł: „Jak przekonać ludzi do swojego sposobu myślenia”. Przede wszystkim – „Nie możesz wygrać kłótni” – więc tej kłótni unikaj. Jeżeli wydaje się, że zaraz rozmowa się w nią przeistoczy, należy zgrabnie złagodzić sytuację i iść dalej. Powtarzanie takiego zachowania świadczy o twojej racjonalności i opanowaniu. Jak natomiast uniknąć wrogów? Najprostszym sposobem, aby tych wrogów sobie narobić jest stwierdzenie, że ktoś mówi lub robi coś źle. Zamiast tego, może warto powiedzieć „Nigdy wcześniej nie myślałem o tym w ten sposób” i zadawać pytania, niezależnie od tego, czy zgadzasz się z czyjąś opinią, czy nie.
Sekcja czwarta to: „Bądź liderem. Jak zmieniać ludzi bez obrażania ich.” W tej części książki dowiemy się, między innymi, jak krytykować bez wzbudzania przy tym nienawiści – jeśli chcesz coś skrytykować, spróbuj zrobić to w niebezpośredni sposób, na przykład poprzez oferowanie pozytywnego rozwiązania zmierzającego w trochę innym kierunku.
Jeśli jesteś introwertykiem albo po prostu czasami masz problemy z komunikowaniem się z innymi ludźmi, ta książka jest dla ciebie. Warto spędzić trochę czasu na praktycznym stosowaniu podanych rad, dzięki czemu z czasem zauważymy, że rozmowy z innymi nie sprawiają nam już problemów i nie czujemy się przy tym zdenerwowani i niepewni.