Komunikacja z osobami starszymi może być utrudniona pod wieloma względami. Poza oczywistymi przeszkodami, takimi jak gorszy słuch drugiej osoby, brak skupienia, czy nie w pełni zrozumiała mowa, pojawiają się problemy na tle niemal kulturowym. Ogromną różnicą między współczesnymi pokoleniami (ludźmi do pięćdziesiątego roku życia), a osobami starszymi jest nawet sposób zwracania się do drugiej osoby.
Aby komunikacja z osobami starszymi odbywała się możliwie sprawnie, do ludzi starszych należy mówić z szacunkiem, ponieważ to właśnie do takiego traktowania starszych są oni przyzwyczajeni, a skłonność do używania, nawet w miejscu pracy, potocznego języka w dzisiejszych czasach jest im obca.
Należy na chwilę wyjść ze swojej roli szybko rozwijającego się człowieka kariery i biznesu i spojrzeć na świat oczami osoby starszej, nie rozumiejącej zdań zawierających w sobie minimum 3 skrótów i 5 obcojęzycznych słów.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Chcesz rozwijać swoje umiejętności? Szukasz dobrych szkoleń menedżerskich, sprzedażowych czy rozwoju osobistego? Zobacz:
Gamma - najlepsza firma szkoleniowa roku.
Rozmawiając z osobą starszą o targetach, deadline'ach, job'ach czy ASAP'ach, nie tylko narażamy rozmówcę na zakłopotanie i zupełne zagubienie, ale także siebie, na bycie niezrozumianym i stratę czasu.
O czym należy pamiętać, to cierpliwość, cierpliwość i jeszcze raz cierpliwość. My też kiedyś będziemy starsi, też wielu rzeczy nie będziemy rozumieć. Nawet w miejscu pracy, menedżer jest dokładnie od tego, aby upewnić się, że pracownik zrozumiał swoje obowiązki i ich wagę.
Kolejną wskazówką może być, aby zaprzestać wydawania rozkazów, a zwyczajnie poprosić. Jak zostało wspomniane, osoby starsze są przyzwyczajone do pewnego stopnia szacunku, obecnego nawet między bliskimi znajomymi, nie wspominając o relacjach przełożony-pracownik.