W każdej firmie bardzo ważną rolę odgrywa kadra menedżerska. Jest ona odpowiedzialna za zarządzanie pracownikami. Określa kto i w jakim terminie ma wykonać poszczególne zadania, motywuje do wytężonej pracy, gratyfikuje najlepszych, a także wyciąga konsekwencje w przypadku nieterminowego wykonania zadania. Bycie menedżerem nie jest łatwe - trzeba posiadać szereg umiejętności zarówno twardych jak i miękkich, które przydadzą się w efektywnym zarządzaniu zespołem.
Zarządzanie zespołem pracowników
Zarządzanie pracownikami w żadnym wypadku nie powinno się ograniczać tylko i wyłącznie do tego aby wydawać im polecenia i egzekwować terminowość wykonywanych zadań. Takie podejście to najkrótsza ścieżka do katastrofy i złej atmosfery w przedsiębiorstwie. Zakres działania menedżera jest o wiele szerszy. W pierwszym kroku, to właśnie menedżer powinien budować zespół. Nawet jeżeli nie będzie on osobą bezpośrednio odpowiedzialną za rekrutację, to przed podpisaniem umowy z pracownikiem powinien móc przeprowadzić z nim chociaż krótką rozmowę, aby móc określić czy będą w stanie ze sobą współpracować. Do zadań menedżera należy także budowanie pozytywnych kanałów komunikacyjnych. Pracownicy mogą mieć rozmaite problemy komunikacyjne, a osoba zarządzająca musi umieć stworzyć odpowiednią atmosferę pracy. Ważne jest to, aby wszystkich pracowników traktować jednakowo, nikogo nie można faworyzować. Oczywiście nie oznacza to, że nie należy doceniać najlepszych. Wręcz przeciwnie - pochwała w gronie pracowników to czynnik często mocniej motywujący niż premia uznaniowa.
Szkolenia dla menedżerów
Cyklicznie, na terenie całego kraju organizowane są szkolenia przeznaczone dla kadry menedżerskiej. Można się na nich dowiedzieć między innymi tego, w jaki sposób efektywnie zarządzać zespołem. Cykl wykładów przepleciony jest ćwiczeniami praktycznymi, podczas których można ćwiczyć zdobyte umiejętności. Co prawda udział w takich szkoleniach nie należy do najtańszych, jednak trzeba mieć na uwadze to, że inwestycja w dobrze wyszkolonego menedżera, to inwestycja w rozwój całej firmy, która w perspektywie czasu z pewnością okaże się korzystna.