Wraz z rozwojem firmy przychodzi moment, kiedy właściciel zastanawia się nad rozbudową i restrukturyzacją. Rosnąca liczba klientów i zamówień zaczyna przytłaczać obecny personel, podział zadań i obowiązków wydaje się zawodzić coraz częściej, a oczekiwania zwiększają się z każdym kolejnym zleceniem. W takiej sytuacji konieczne jest podzielenie obowiązków między kilka zespołów, wśród których każdy będzie miał własnego kierownika.
Jak wybrać dobre szkolenia dla menedżerów?
Powstaje jednak pytanie, kto powinien zająć tak strategiczne stanowisko – pracownik firmy czy osoba z zewnątrz. Rozbudowa przedsiębiorstwa oznacza rekrutację, co z kolei oznacza wydatki. Dlatego też koniecznie trzeba zdecydować, czy będzie się szkoliło osoby już sprawdzone, czy zainwestuje się w świeżą krew.
W przypadku pierwszej opcji z całą pewnością konieczne będzie wysłanie przyszłego kierownika na kurs dokształcający w zakresie zarządzania personelem i projektem. Głównym zadaniem menedżerów jest sprawowanie pieczy nad projektem oraz jego uczestnikami tak, aby zarówno członkowie zespołu, jak i klient byli zadowoleni z rezultatów. Przedkłada się to bezpośrednio na dalszą współpracę oraz przyszłe powodzenie w interesach.
Kto powinien zostać menedżerem? Choć obecnie szkolenia wyposażają w pełną wiedzę teoretyczną i spory zasób doświadczeń praktycznych, są pewne cechy, których nie są w stanie wyuczyć. Naturalna charyzma, doświadczenie życiowe czy też zdolność wspierania drugiego człowieka – większości z nich nie można nabyć ani się wyuczyć. Sumienności czy pracowitości również. Dlatego też warto uważnie obserwować potencjalnego kandydata.
Czasem bogate CV może okazać się mylnym drogowskazem. Niekiedy pracownik firmy, który związany jest z nią od wielu lat znacznie lepiej wywiąże się z zadania wspierania jej personelu i pilnowania interesów przedsiębiorstwa. Proces selekcji powinien zająć sporo czasu i być wyczerpujący, ponieważ raz źle podjęta decyzja może poważnie rzutować na przyszłość wszystkich pracowników i kierowników.