Żeby przeprowadzić dowolne zmiany w naszej organizacji, musimy
zarządzanie daną zmianą podzielić na pewne etapy.
Jednym z pierwszych etapów jest ustalenie ogólnego zarysu celu organizacyjnego – czemu ma służyć ta zmiana, jakie korzyści będą wpłynęły z jej wprowadzenia, czy rzeczywiście przyniesie więcej pożytku po jej wprowadzeniu w życie.
Następnie, właściwym krokiem jest rozważenie wielkości zmiany i jej ważności w naszym biznesie – czy wprowadzić możemy ją tylko do jednego zespołu pracowniczego, a może do wielu na raz, czy zmiana będzie stanowczo zmieniała pewien zakres funkcjonowania naszej firmy.
Po tym etapie nastąpić powinno zidentyfikowanie kultury organizacyjnej, a następnie – określenie ograniczeń wynikających ze zmiany, a także organiczeń uniemożliwiających jej wprowadzenie w życie.
Bardzo często naturalnym ograniczeniem będzie opór pracowników, którzy – przyzwyczajeni do starego modelu – zazwyczaj z pewnymi trudnościami przekonują się do jakichkolwiek zmian.
Ostatnim już elementem zarządzania zmianą jest jej aktywne wcielenie w życie – i takie postępowanie, które umożliwi jej całkowite wprowadzenie w mniejszej lub większej jednostce czasowej.
Najważniejszym, co czeka osobę w postaci kierownika zajmującego się wprowadzeniem nowej zmiany w życie, jest osiągnięcie tej zmiany poprzez zdobycie zaufania pracowników, aktywne słuchanie i proszenie ich o informację zwrotną.
Kiedy pracownicy widzą, że kierownictwo liczą się z ich zdaniem, chętniej ufają i szybciej przestawiają się na nowe, opracowane modele.
Zarządzanie zmianą jest trudne, lecz nie jest niemożliwe. Istnieje wiele szkoleń, które pomagają zarówno nowicjuszom, jak i kierownikom ze stosownym stażem w pracy zgłębić tematykę wprowadzania i zarządzania nowymi zmianami w firmie.