Umiejętne zarządzanie zespołem
We współczesnych czasach świat wymaga od wielu osób aktywnych zawodowo posiadania zdolności przywódczych. Wielu z nich czuje się zobligowana do kierowania swoją karierą zawodową, własną firmą czy inną organizacją. Stąd też umiejętności przywódcze są często priorytetem na drodze do osiągania życiowych sukcesów.
Umiejętne zarządzanie zespołem nie należy do łatwych zadań. Wiele osób często zastanawia się, czy umiejętności przywódcze są wrodzone czy też można je w sobie wypracować. Zatem co składa się na konkretne modele i umiejętności, które pozwalają być skutecznym liderem?
Nawet najlepsi liderzy posiadający rozległe umiejętności przywódcze muszą nieustannie doskonalić swój warsztat. Muszą oni bowiem umieć:
- skutecznie inspirować zespół do działania wykorzystując w tym celu potencjał tkwiący w poszczególnych członkach zespołu
- uważnie słuchać – bowiem każdy pomysł jest tego wart
- dbać o poprawne relacje w zespole
- dzielić się swoją pozytywną energią, optymizmem, wiarą w możliwości nie tylko swoje lecz także całego zespołu.
Zarządzanie kompetencjami, a osiągnięcie celu
Bez wątpienia umiejętności przywódcze są zdolnością wpływania lidera na innych ludzi w taki sposób, aby został osiągnięty założony cel. W obecnych czasach w biznesie szef nie zawsze jest osobą zarządzającą, czy kimś, kto ma w swym ręku ogromną władzę. Współczesny, dobry manager potrafi wpływać na poszczególne jednostki poprzez zaangażowanie ich do budowania takiego świata, do którego chcą przynależeć.
Dobry przywódca zespołu, dzięki posiadaniu wartościowych cech, motywuje oraz wpływa na innych w celu osiągnięcia zamierzonego rezultatu. Takie
zarządzanie pracownikami jest możliwe, gdy panuje w zespole przyjazna atmosfera, a poszczególne osoby są odpowiednio zmotywowane do pracy. W takiej sytuacji zarządzanie zespołem może dawać ogromną satysfakcję, dlatego też warto podjąć wyzwanie.
Skuteczne zarządzanie pracownikami
Sprawne zarządzanie zespołem obejmuje budowanie wzajemnych, pozytywnych relacji na linii podwładny – przełożony, motywowanie pracowników oraz delegowanie im poszczególnych zadań.
Niezwykle ważną kwestią jest otwarta komunikacja w zespole pracowniczym. Informacje oraz polecenia przekazywane przez lidera grupy do zespołu powinny być zawsze jasne oraz konkretne. Każdy członek powinien mieć również możliwość wyrażania swoich opinii na dany temat dotyczący pracy. Manager zachęcający do otwartego wyrażania myśli oraz uczuć, zawsze przeciwdziała ewentualnym konfliktom wynikającym czasem z pewnych niedomówień.
Lider zespołu powinien również co jakiś czas przeprowadzać z pracownikami rozmowy o tym, jak się czują w pracy, czy są zadowoleni i co chcieliby ewentualnie zmienić. Dyskusje takie zbliżają szefa do pracowników, a co więcej dają im poczucie wpływu na kreowanie środowiska pracy. Z kolei lider dzięki udzielonym wskazówkom może podjąć działania mające na celu poprawę atmosfery w miejscu pracy.
Zarządzanie pracownikami, a motywowanie ich do pracy
Ważnym elementem motywowania poszczególnych pracowników do pracy jest pochwała na forum zespołu. Motywuje ona do dalszego działania nie tylko chwaloną osobę, ale także pozostałych członków zespołu. Pochwała może być udzielona w formie ustnej, listu gratulacyjnego, nagrody finansowej czy rzeczowej. Niemniej każdy skuteczny przywódca doskonale zadaje sobie sprawę z tego, że powinien uważać żeby nagrody nie spowszedniały. Nigdy nie wolno ich nadużywać, gdyż wówczas stracą one swoją wartość.
Co prawda karanie pracowników nie jest przyjemnym zadaniem zarówno dla lidera jak i dla podwładnego, niemniej kara jest często silnym motywatorem mobilizującym do poprawy. Należy jednak pamiętać o tym, że częste używanie kar czy nagan może działać demotywująco na pracowników. Zatem trzeba ich używać bardzo rozważnie.
Ponadto każdy skuteczny szef musi umieć właściwie delegować zadania. Jeśli większość czynności wykonuje on samodzielnie, to wówczas okazuje sowim pracownikom brak zaufania oraz wiary w ich kompetencje. Podobny efekt można osiągnąć poprzez nadmiernie kontrole podwładnych. Odpowiednie zarządzanie kompetencjami poszczególnych pracowników sprawia, że szybko i sprawnie osiągają oni swoje cele zawodowe.