Trudne sytuacje z pracownikami 1/2
Dlaczego tak ważne jest rozwiązywanie sytuacji trudnych? Trudne sytuacje z pracownikami, to nie tylko Twój problem, to problem firmy. Jak sobie radzić w takich sytuacjach jak: pracownik, który ma gorsze wyniki, pracownik ze złym nastawieniem, złe relacje z innymi członkami zespołu

Trudne sytuacje z pracownikami (trudny pracownik)
Jeśli nie zajmiesz się nim na czas, zignorujesz lub poświęcisz mu zbyt mało czasu i uwagi, możesz spodziewać się nieprzyjemnych konsekwencji, takich jak:
- Powstanie konfliktu między Tobą a pracownikiem, albo między pracownikiem i jego kolegami.
- Spadek motywacji pracownika.
- Pogorszenie atmosfery pracy i spadek motywacji w zespole.
- Powstanie nieformalnych norm utrudniających pracę, np. że niektóre problemy są ignorowane, że można się zachowywać w niewłaściwy sposób, bez żadnych konsekwencji, że można się mniej starać, itp.
- Mnożenie się kolejnych problemów.
- Spadek Twojego autorytetu w oczach innych pracowników i przełożonych.
- Poczucie niesprawiedliwości u innych pracowników.
- Pogorszenie Twojego samopoczucia – wzrost napięcia, spadek motywacji i zapału do pracy.
Typowe problemy z pracownikami
Trydny pracownik – Pracownik, który ma gorsze wyniki
- Nie wolno Ci tego zignorować!
- Przeanalizuj wcześniejsze wyniki i poproś pracownika na rozmowę.
- Ustal przyczyny, dopytaj, co się stało.
- Opracuj wspólnie z pracownikiem program zaradczy wraz z punktami kontrolnymi, o ile jest to konieczne.
- Podsumuj ustalenia z pracownikiem i zapytaj o pytania.
- Zawrzyj z nim kontrakt psychologiczny.
Trydny pracownik – Pracownik ze złym nastawieniem
- Pamiętaj, że pracownik ze złym nastawieniem negatywnie wpływa na motywację zespołu, a także ma mniejszą szansę na uzyskanie dobrych wyników.
- Poproś pracownika na rozmowę i przedstaw mu wyniki swoich obserwacji (co budzi twoje wątpliwości i zastrzeżenia).
- Pokaż pracownikowi konsekwencje takiego nastawienia i sposobu działania.
- Przedstaw wyraźnie, jakich zmian oczekujesz.
- Zawrzyj kontrakt psychologiczny.
Trydny pracownik – Złe relacje z innymi członkami zespołu
- Przeanalizuj wszystkie informacje na ten temat przed spotkaniem z pracownikiem.
- Poproś pracownika na rozmowę i przedstaw wprost temat waszego spotkania.
- Zapytaj, jak problem wygląda z perspektywy pracownika.
- Zastanówcie się wspólnie nad przyczynami tego stanu rzeczy oraz propozycjami zmian.
- Wybierzcie propozycje realne do zastosowania i akceptacji.
- Zawrzyj z pracownikiem kontrakt psychologiczny.
Nie wiesz jak rozwiązywać problemy z pracownikami w firmie? Zobacz szkolenia zamknięte realizowane w Gammie i dotyczące tego tematu. Zapraszamy również do działu: szkolenia dla kierowników i szkolenia HR. Zaufaj firmie szkoleniowej roku.
Onboarding – jak skutecznie wdrożyć nowego pracownika?
Jakość wdrożenia pracownika wpływa na wizerunek pracodawcy, zaangażowanie pracownika a w konsekwencji retencję. Mądry Onboarding wpływa na szybsze rozumienie zakresu obowiązków i odpowiedzialności, a więc… Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz
tam:
- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej