Motywacja do pracy jest niezwykle istotna, jeśli od pracownika oczekuje się efektywnej, solidnej pracy. Niestety, każdy kierownik czy manger musi wiedzieć, że motywacja nie bierze się znikąd.
Na zmotywowanie pracownika do pełnienia obowiązków, realizowania stawianych przed nim zadań, czy celów, a także podnoszenia swoich kwalifikacji trzeba często ciężko zapracować. Jest to jednak obowiązkiem kierownika czy lidera grupy, bowiem wraz z upływem czasu każdy pracownik powoli traci swoją motywację do działania, jeśli nie będzie otrzymywał pozytywnych bodźców.
Motywowanie jest świadomym i celowym procesem. Od wielu lat trwają badania nad motywowaniem siebie i innych. Choć powstało już wiele teorii i motywacja uważana jest za stosunkowo dobrze poznaną dziedzinę, to wciąż ma nam wiele do zaoferowania. I tak, teoria motywacji dotycząca treści została opracowana przez Maslowa, Herzberga i teoria ERG.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zobacz nasze szkolenia.
Jak prawidłowo oceniać pracowników? Czy przywództwa można się nauczyć? Jak zostać charyzmatycznym liderem? Jak budować zaangażowanie w firmie?
Zapraszamy.
Są to najbardziej znane i cenione teorie treści. Maslow opracował piramidę potrzeb, zgodnie z którą istnieją potrzeby, jakie koniecznie trzeba zaspokoić, aby człowiek czuł się komfortowo, a które motywują.
Teoria motywacji Herzberga ujmuje dwa czynniki - higieny, czyli niezadowolenia i czynniki motywacji.
Wszystkie czynniki higieny muszą zostać zaspokojone, aby człowiek nie czuł się źle, a brak ich zaspokojenia prowadzi do niezadowolenia, demotywuje. Z kolei czynniki motywacji są tym, co może zachęcić człowieka do podejmowania określonych działań, jak choćby realizowanie zadań w pracy.
Teoria motywacji dotycząca procesu to m. in teoria oczekiwań i sprawiedliwości. Sprawiedliwe traktowanie motywuje do działania, zaś teoria oczekiwań nakreśla, że nakład pracy, który przekłada się na osiągnięcia i daje oczekiwane rezultaty wzmacnia motywację u pracowników. Ostatnim rodzajem jest teoria wzmocnień, zakładająca, że lepiej jest nagradzać niż karać i jasno określa, kiedy i po co nagradzać.
Raczej powinno się odchodzić od kar, które jedynie tłumią kreatywność i chęci do pracy, a także możliwości, jakie posiada człowiek. Działając zgodnie z teoriami motywacyjnymi można osiągnąć znacznie więcej, niż pomijając je w swoim codziennym działaniu.