Jak wprowadzić w organizacji system zarządzania konfliktem?
Sytuacje konfliktowe pojawiają się w życiu codziennym niemal na każdym kroku. Spotkać się z nimi można zarówno w środowisku rodzinnym, jak i w pracy. Przeważnie w domu, każdy rozwiązuje zaistniały konflikt na własną rękę. Jest to o tyle prostsze, że ludzie bardzo dobrze się znają i występuje między nimi więź emocjonalna. Zupełnie inaczej jest w środowisku pracy. W tym przypadku często, aby rozwiązać konflikt konieczne staje się zaangażowanie osoby trzeciej. Jest to zazwyczaj ktoś z kadry zarządzającej.
Jak rozpoznać w porę zbliżający się konflikt?
W pierwszej kolejności trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie ogólne, co to w zasadzie oznacza - zarządzanie konfliktem? Ogólnie przyjęta definicja tego pojęcia mówi o tym, że zarządzanie konfliktem, to zespół różnych działań i czynności ukierunkowany na to, aby w jak najkrótszym czasie wyciszyć konflikt, lub też ukierunkować jego skutki w taki sposób, aby przyniosły korzyści dla zespołu pracowników. Doświadczony manager powinien być na bieżąco z tym jaka atmosfera panuje w danym zespole. Musi mieć on wszystko pod kontrolną, dzięki temu w porę będzie w stanie zauważyć rosnące napięcie i zbliżający się konflikt. Szereg szkoleń, w tym współpraca w zespole szkolenie, z pewnością ułatwi wykrywanie potencjalnych zagrożeń konfliktowych i szybką ich eliminację.
Dlaczego powstają konflikty?
Konflikt powstaje w sytuacji, gdy ludzie mają odmienne cele lub sposoby ich realizacji. W firmie można wyróżnić konflikty poziome, pomiędzy pracownikami tego samego szczebla i konflikty pionowe, występujące pomiędzy pracownikami a szefostwem. Konflikty mogą dotyczyć rozmaitych kwestii. Jeżeli chodzi o sytuacje konfliktowe pomiędzy szefem a pracownikami to najczęstszymi powodami są kwestia wynagrodzenia, zakres obowiązków czy sposób ich wykonania. W przypadku konfliktów poziomych w grę wchodzą kompetencje czy błędy komunikacyjne. Ogromny wpływ na powstawanie sytuacji konfliktowych ma fakt, że w każdym zespole pracowników występują osoby o odmiennych charakterach, co sprzyja konfliktom.
Jak zarządzać pracownikami?
Sprawny manager, który doskonale zarządza swoimi pracownikami musi spełniać kilka warunków. Przede wszystkim musi to być osoba posiadająca odpowiednią wiedzę i kwalifikacje, które można zdobyć chociażby odbywając studia kierunkowe. Ponadto konieczne jest doświadczenie, które można zdobyć jedynie przez odpowiednią praktykę. Manager z bogatym doświadczeniem, to pracownik na miarę złota. Osoba taka może liczyć na dobrze płatną pracę. Aby stać się atrakcyjnym pracownikiem warto brać udział w szkoleniach podnoszących kompetencje. W przypadku kadry zarządzającej doskonałym pomysłem będzie chociażby współpraca w zespole szkolenie czy też budowanie zespołu szkolenie.
Zarządzanie pokoleniami - w różnorodności siła
Sytuacje konfliktowe wybuchają nie tylko ze względu na różnice w charakterach i sposobie podchodzenia do rzeczywistości. Pewnym problemem występującym na co dzień w środowisku pracy może być też to, że w jednym miejscu współpracują ze sobą osoby z różnych pokoleń, które mają odmienne postrzeganie rzeczywistości i różne sposoby radzenia sobie z zaistniałymi problemami. Na przykład, osoby młode z pokolenia y czy z urodziły się niemal z dostępem do komputera i internetu i dla takich osób naturalne jest poszukiwanie informacji w sieci.
Z kolei osoby ze starszego pokolenia prędzej będą szukały wiedzy z książek tematycznych czy bezpośrednio od bardziej doświadczonych osób. Na tym tle również mogą wybuchać sytuacje konfliktowe. Warto pamiętać o tym, że odpowiednie zarządzanie konfliktem znacznie ograniczy jego negatywne skutki. Nie ma co zakładać sytuacji idealnej, że konfliktów nie będzie. One będą zawsze, chodzi tylko o to, aby je w porę wyłapywać i szybko rozwiązywać. Dzięki odpowiednim umiejętnościom zdobytym podczas szkolenia można także doprowadzić do takiej sytuacji, w której maksymalnie zostaną wykorzystane pozytywne strony konfliktu, takie jak na przykład kreatywna krytyka i poszukiwanie nowych ścieżek w komunikacji między pracownikami.