Każdy z nas wie, jak ważna jest odpowiednia obsługa klienta. Dzięki właściwym standardom jakościowym, możemy znacząco podnieść sprzedaż, ale również sprawić, że zadowolony klient do nas wróci i poleci swoim znajomym i przyjaciołom nasze przedsiębiorstwo.
Oczywiście, każdy z nas może narzucić własne standardy obsługi klienta, jednak warto prześledzić ten proces na przykładzie ogromnych korporacji, które ścigają się w podnoszeniu jakości sprzedaży, reklamacji i innych elementów obsługi klienta.
Podstawowe standardy obsługi klienta:
- fachowa wiedza personelu: profesjonalizm, zaangażowanie i merytoryczna wartość pracowników,
- pracownicy nastawieni się na zadowolenie klienta, nie tylko samą sprzedaż jak największej liczby towarów lub usług,
- pełnie skupienie się na kliencie i jego oczekiwaniach,
- rzetelność, sumienność, słowność są jak najbardziej pożądane: żaden klient nie chce być wprowadzany w błąd,
- umiejętność łagodzenia sytuacji konfliktowych, szczególnie w przypadku tak zwanego “trudnego klienta” – cierpliwość, łatwość w nawiązywaniu kontaktów, wzbudzanie zaufania,
To oczywiście tylko pewne elementy skutecznej obsługi klienta. Pracownik powinien potrafić przede wszystkim wysłuchiwać, cechować się umiejętnością rozwiązywania problemu i analizować informacje, dzięki którym dobierze produkt dokładnie pod oczekiwania klienta. Zalet z takiego podejścia jest bardzo wiele: przede wszystkim nie liczy się jednorazowa sprzedaż, a cały zespół nastawiony jest na zdobycie stałej, zaufanej grupy konsumentów, dzięki którym może stopniowo i trwale podnosić wyniki.
Jak więc zbudować taki zespół? Z pewnością przyda się szkolenie z obsługi klienta. Umożliwia to nabycie praktycznych umiejętności oraz przygotowanie merytoryczne. Szczególnym przypadkiem, który warto wcześniej przećwiczyć, jest kontakt z “trudnym klientem”.
Pozwala to na uniknięcie stresu w konfliktowych sytuacjach oraz rozwinięcie zdolności mediacyjnych i negocjacyjnych, dzięki czemu nasz pracownik może skutecznie zbijać obiekcje klienta oraz zaproponować mu korzystne rozwiązanie każdego problemu.