Jack R. Gibb opisał jeden z istotnych sposobów przezwyciężania barier w porozumiewaniu się. Wskazał on, że niektóre typy zachowań wywołują u ludzi reakcje obronne i hamują komunikowanie się, inne zaś powodują uczucie, że są wspierani, co ułatwia porozumiewanie.
Skłonność menadżera do oceniania, osądzania, chwalenia lub ganienia pracownika;
Jest to główna przeszkoda w budowaniu dobrych relacji;
Jeśli zachowanie się, wyraz twarzy, ton czy dobór słów przełożonego uznawany jest za osąd lub wartościowanie słuchacza, może on przyjąć postawę obronną;
Jako menadżer powinieneś zwracać uwagę na obiektywizm w komunikowaniu się (opis);
Zdarza się to, kiedy przełożony mówi coś wartościującego, odbiorca wewnętrznie albo głośno odpowiada „Nie masz racji”, „Nie podoba mi się to, co mówisz”, „Masz słuszność” albo „Całkowicie się zgadzam”.
Pytanie do przemyślenia: W jaki sposób menadżer powinien porozmawiać z podwładnym w tej sytuacji, aby nie zaburzać wzajemnych relacji?
Kontrola – orientacja na problem
Stwierdzenia, polecenia czy zwykłe uwagi oceniające, sprawiają wrażenie, że menadżer chce sprawować kontrolę nad pracownikami i sugerują, że pracodawca lepiej osądza sprawy, a zatem pracownicy są od niego gorsi;
Metody komunikowania ukierunkowane na sprawowanie kontroli, mogą sięgać od rozkazu popartego groźbą, do zmarszczenia czoła, wyrażającego dezaprobatę;
Wypowiedzi takie sugerują, że pracownik nie potrafi podjąć mądrej decyzji bez pokierowania nim i wywołują postawę obronną;
Jeśli jednak jako menadżer zapewnisz, że chcesz wspólnie z pracownikiem zdefiniować i rozwiązać problem, powstanie atmosfera wspierająca i poprawa efektywności w komunikowaniu się.
Strategia – spontaniczność
Jeśli pracownik stwierdzi, że ktoś z nim „gra”, zamiast działać spontanicznie, jego zwyczajną reakcją jest opór;
Podstęp czy manipulacja zraża nas do każdego;
Rzetelne i uczciwe komunikowanie się zazwyczaj spotyka się z rzetelną i uczciwą odpowiedzią.
Neutralność – empatia
Komunikując się z pracownikiem, warto wczuwać się w jego położenie szczególnie że zimna postawa prowadzić będzie do sztywnej, formalnej, mniej zadowalającej wymiany zdań.
Wyższość – równość
Przełożeni demonstrujący swoją wyższość zazwyczaj wyzwalają reakcje nieprzyjazne i niesprzyjające współpracy;
Pouczający i upominający ton także spotyka się z chłodnym przyjęciem;
Jeżeli rozmawiasz z pracownikiem jak równy z równym, wykazujesz zaufanie i szacunek, a dzięki temu uzyskujesz uczciwe i prostolinijne odpowiedzi.
Pytanie do przemyślenia: W jaki sposób menadżer powinien porozmawiać z podwładnym w tej sytuacji, aby nie zaburzać wzajemnych relacji?
Pewność – warunkowość
Gdy chcemy przekonać pracowników, że wszystko wiemy i że nic nie zachwieje naszej pewności, przypuszczalnie przyjmą oni postawę obronną i zaczną się sprzeciwiać, albo niechętnie się podporządkują;
Jeśli zaś wskażemy, że chcemy wysłuchać innych punktów widzenia i rozważyć nowe informacje, wywołamy postawę wspierającą, współpracującą i powstanie zachęta do otwartego komunikowania się.
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalny
Zawsze aktywne
Techniczne przechowywanie lub dostęp są ściśle niezbędne do uzasadnionego celu, jakim jest umożliwienie korzystania z określonej usługi wyraźnie żądanej przez abonenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu za pośrednictwem sieci komunikacji elektronicznej.
Preferencje
Techniczne przechowywanie lub dostęp jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które abonent lub użytkownik nie prosił.
Statystyka
Techniczne przechowywanie lub dostęp wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Techniczne przechowywanie lub dostęp są wymagane do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.