Sposoby przezwyciężania barier w komunikowaniu

Jack R. Gibb opisał jeden z istotnych sposobów przezwyciężania barier w porozumiewaniu się. Wskazał on, że niektóre typy zachowań wywołują u ludzi reakcje obronne i hamują komunikowanie się, inne zaś powodują uczucie, że są wspierani, co ułatwia porozumiewanie.

Gamma - Sposoby przezwyciężania barier w komunikowaniu

    Zachowania obronne

    Zachowania wspierające

    Wartościowanie

    Opis

    Kontrola

    Orientacja na problem

    Strategia

    Spontaniczność

    Neutralność

    Empatia

    Wyższość

    Równość

    Pewność

    Warunkowość

     

    Wartościowanie – opis

    • Skłonność menadżera do oceniania, osądzania, chwalenia lub ganienia pracownika;
    • Jest to główna przeszkoda w budowaniu dobrych relacji;
    • Jeśli zachowanie się, wyraz twarzy, ton czy dobór słów przełożonego uznawany jest za osąd lub wartościowanie słuchacza, może on przyjąć postawę obronną;
    • Jako menadżer powinieneś zwracać uwagę na obiektywizm w komunikowaniu się (opis);
    • Zdarza się to, kiedy przełożony mówi coś wartościującego, odbiorca wewnętrznie albo głośno odpowiada „Nie masz racji”, „Nie podoba mi się to, co mówisz”, „Masz słuszność” albo „Całkowicie się zgadzam”.


    Pytanie do przemyślenia: W jaki sposób menadżer powinien porozmawiać z podwładnym w tej sytuacji, aby nie zaburzać wzajemnych relacji?


    Kontrola – orientacja na problem

    • Stwierdzenia, polecenia czy zwykłe uwagi oceniające, sprawiają wrażenie, że menadżer chce sprawować kontrolę nad pracownikami i sugerują, że pracodawca lepiej osądza sprawy, a zatem pracownicy są od niego gorsi;
    •  Metody komunikowania ukierunkowane na sprawowanie kontroli, mogą sięgać od rozkazu popartego groźbą, do zmarszczenia czoła, wyrażającego dezaprobatę;
    • Wypowiedzi takie sugerują, że pracownik nie potrafi podjąć mądrej decyzji bez pokierowania nim i  wywołują postawę obronną;
    •  Jeśli jednak jako menadżer zapewnisz, że chcesz wspólnie z pracownikiem zdefiniować i rozwiązać problem, powstanie atmosfera wspierająca i poprawa efektywności w komunikowaniu się.


    Strategia – spontaniczność

    • Jeśli pracownik stwierdzi, że ktoś z nim „gra”, zamiast działać spontanicznie, jego zwyczajną reakcją jest opór;
    • Podstęp czy manipulacja zraża nas do każdego;
    • Rzetelne i uczciwe komunikowanie się zazwyczaj spotyka się z rzetelną i uczciwą odpowiedzią.


    Neutralność – empatia

    • Komunikując się z pracownikiem, warto wczuwać się w jego położenie szczególnie że zimna postawa prowadzić będzie do sztywnej, formalnej, mniej zadowalającej wymiany zdań.


    Wyższość – równość

    • Przełożeni demonstrujący swoją wyższość zazwyczaj wyzwalają reakcje nieprzyjazne i niesprzyjające współpracy;
    • Pouczający i upominający ton także spotyka się z chłodnym przyjęciem;
    • Jeżeli rozmawiasz z pracownikiem jak równy z równym, wykazujesz zaufanie i szacunek, a dzięki temu uzyskujesz uczciwe i prostolinijne odpowiedzi.


    Pytanie do przemyślenia: W jaki sposób menadżer powinien porozmawiać z podwładnym w tej sytuacji, aby nie zaburzać wzajemnych relacji?

    Pewność – warunkowość

    • Gdy chcemy przekonać pracowników, że wszystko wiemy i że nic nie zachwieje naszej pewności, przypuszczalnie przyjmą oni postawę obronną i zaczną się sprzeciwiać, albo niechętnie się podporządkują;
    •  Jeśli zaś wskażemy, że chcemy wysłuchać innych punktów widzenia i rozważyć nowe informacje, wywołamy postawę wspierającą, współpracującą i powstanie zachęta do otwartego komunikowania się.

     

    Jakie jeszcze są sposoby przezwyciężania barier w komunikowaniu? Zobacz nasze szkolenia z komunikacji interpersonalnej i szkolenia z asertywności. Zobacz inne szkolenia z rozwoju osobistego oferowanie przez nas. Gamma - nr 1 w rankingu Najlepsze Firmy Szkoleniowe roku.

     

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza