Motywacja jest jednym z podstawowych elementów zarządzania: od niej zależy zaangażowanie pracowników i wyniki całego zespołu. Sposobów motywacji pracowników jest bardzo wiele a każdy z nich może sprawdzać się w odmiennych sytuacjach, w różnych branżach czy nawet w grupie podobnych przedsiębiorstw.
Najpopularniejszym sposobem jest oczywiście motywacja finansowa. Zwykle polega ona na zagwarantowaniu stałej pensji, dodatkowo wyniki pracy nagradzane są poprzez system premiowy. Sprawdza się to przede wszystkim w przedsiębiorstwach handlowych - trudno wyobrazić sobie lepszy i bardziej sprawiedliwy system motywacji wśród przedstawicieli handlowych i sprzedawców.
W organizacjach, w których dominuje kobiece podejście do zarządzania (określane przede wszystkim jako chęć utrzymania dobrych relacji międzyludzkich, stałości i bezpieczeństwa zatrudnienia) może nie sprawdzać się jednak narzucanie wysokich wymagań sprzedażowych a często bardziej pożądane są elementy socjalne. W tym przypadku doskonałym motywatorem będą świadczenia medyczne, nastawienie na zaangażowanie rodzinne w miejscu pracy czy dodatkowe benefity pozapłacowe.
W nowoczesnych przedsiębiorstwach coraz bardziej zwraca się uwagę na samozadowolenie pracownika. Motywatorem będą więc nie tylko materialne korzyści z pełnienia obowiązków, ale również świadomość uczestniczenia w życiu firmy i jej współtworzenia. Pracownik, który zdaje sobie sprawę z roli, jaką odgrywa w organizacji, chętniej angażuje się w wykonywanie obowiązków pracowniczych.
To podejście sprawdza się przede wszystkim w niewielkich, lokalnych przedsiębiorstwach, gdzie pracownik jest najważniejszym elementem firmy i często od jednostki zależy przetrwanie firmy.
Jaki model motywacji pracowników wybrać?
Z pewnością najskuteczniejsze jest połączenie wszystkich tych trzech elementów: motywacji finansowej, pozapłacowej oraz świadomościowej. Dzięki temu możemy zyskać pracownika, który będzie czuł się bezpiecznie, zarazem będzie nastawiony na osiąganie konkretnych wyników oraz będzie zdawać sobie sprawę z wagi roli, którą ogrywa w przedsiębiorstwie.