Kierownicy, menadżerowie muszą liczyć się tym, że pracownicy o wiele częściej śledzą zmiany w sposobach zarządzania niż ich przełożeni. Co za tym idzie często mają świadomość tego, jak może wyglądać sytuacja, kiedy menadżer jest świadom nowoczesnych technik zarządzania zespołem. W sytuacji gospodarczej, kiedy to praca szuka pracownika ogromnie ważne jest, by wiedzieć, jak dbać o swoich pracowników, nie tylko po to by osiągali oni sukces, ale także po to, by po prostu zostali oni w danej organizacji. Zarządzanie zespołem okazuje się bowiem czymś o wiele ważniejszym niż tylko prostym rozdzielaniem obowiązków i liczeniem czasu pracy.
Kij i marchewka.
Skuteczne zarządzanie zespołem to przede wszystkim umiejętne kierowanie motywacją pracowników i ich chęcią do współpracy. Rzecz jasna wszystko to, do pewnego stopnia, możliwe jest do osiągnięcia poprzez odpowiednie zabiegi z zakresu technik zarządzania zespołem. Odpowiednie podejście psychologiczne, zdolności interpersonalne oraz inne zabiegi z zakresu relacji międzyludzkich mogą pozwolić na osiąganie zamierzonych efektów, ale do pewnego momentu. Oczywistym jest, że w ostatecznym rozrachunku sama pochwała od szefa nie wystarczy i potrzebne są bardziej wymierne dowody uznania. Niemniej jednak w każdy przypadku początkiem dalszych kroków musi być szczera i otwarta rozmowa dotycząca oczekiwań pracownika i stanowiska przełożonego. W celu ułatwienia takich rozmów konieczne jest wcześniejsze ustalenie klarownych zasad dotyczących oceny pracy pracownika.
Idąc zatem dalej należy traktować wszystkie formy gratyfikacji poza wypłatą, jako element zarządzania zespołem. Innymi słowy przed prawidłowym rozdzieleniem premii należy porozmawiać ze swoimi podwładnymi i jasno określić sposób oceny ich pracy i ewentualne zastrzeżenia lub pochwały.
Nieodłącznym elementem oceny pracownika, jest kontrola. Trzeba ją jednak rozumieć, nie jako formę restrykcji wobec podwładnych ale przede wszystkim, jako zdolność do wyłapywania drobnych niedociągnięć, które mogą urastać w poważne błędy. Dodatkowo trzeba pamiętać, że jest to także sposób na to, by poznawać swoich pracowników i lepiej wykorzystywać ich zdolności.