Umiejętność porozumiewania się jest ważna zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym każdego z nas. Sukcesy, zadowolenie czy porażki zależą od tego, jakie rozmowy i kontakty prowadzimy z innymi ludźmi. Aby komunikacja przebiegała poprawnie i była skuteczna, trzeba zastosować się do kilku ważnych czynników.
Skuteczna komunikacja
Jednym z najważniejszych czynników, które przyczyniają się do skutecznej komunikacji, jest wiarygodność nadawcy. Wzrasta ona, jeśli nie przypisujemy danej osobie manipulacji czy związku z przekazywanymi treściami. Na ten element składają się kolejno: kompetencja, problematyka, dobre źródło. Przekaz jest skuteczniejszy, im bardziej wiarygodne informacje komunikujemy.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.
Zapraszamy.
Innym czynnikiem jest bezstronność informowania. Polega na zaufaniu, że źródło nie wykorzysta swej przewagi do wprowadzenia innych w błąd. Kolejnym ważnym elementem jest siła jak i kontrola nadawcy. Potrafi on skuteczniej organizować całokształt otoczenia dzięki kontroli zachowań innych osób. To właśnie struktura władzy w dużym stopniu detererminuje skuteczność komunikacji.
Komunikacja w firmie
Wiemy już, że komunikacja to klucz do efektywnego działania naszego przedsiębiorstwa. Jak więc mówić, aby być rozumianym? Po pierwsze, należy postawić na doskonalenie umiejętności komunikacyjnych pracowników. Trzeba się tego uczyć - to długi proces, ale opłacalny. Kolejną rzeczą jest upewnienie się wobec tego, o czym mówimy. Obrazowość, anegdoty, odwoływanie się do codziennych przykładów - wszystko to ułatwia komunikowanie się pomiędzy współpracownikami.
Złe wiadomości
Jeśli pracownikowi musimy przekazać złą wiadomość, zawsze róbmy to osobiście. Wydaje się, że wysłanie maila będzie łatwiejsze, jednak nasi pracownicy oczekują szczerości. Jako menadżer musimy stawić czoła takim wyzwaniom - to kolejny czynnik, który z pewnością przyczyni się do ułatwienia komunikacji w firmie. Jeśli pracowników traktować będziemy sprawiedliwie i z szacunkiem, zmniejszymy tym samym ryzyko pojawienia się konfliktów.