Dziś, dzięki tak powszechnemu korzystaniu z internetu, nawet największe odległości pomiędzy ludźmi, nie dostrajają jakichkolwiek problemów komunikacyjnych. Coraz więcej pojawia się także międzynarodowych korporacji, dlatego niezwykle powoli różnice kulturowe przestają mieć aż tak duże znaczenie, jak miało to jeszcze kilka czy kilkanaście lat wstecz. Zdefiniowanie pojęcia różnic kulturowych jest dość proste. Otóż mówiąc najprościej różnice kulturowe stanowią zbiór wszystkich tych różnic, które są mniej lub bardziej widoczne pomiędzy poszczególnymi narodami. Różnice te głownie polegają na odmiennym języku, podejściu do czasu, podejściu do grupowych relacji a także hierarchii władzy na stanowisku pracy. Pierwszą różnicą, jaką można zauważyć przy spotkaniu się dwóch odmiennych kultur, jest sposób komunikowania się.
Jak się okazuje wschodnia kultura słynie z okazywania mówcy dużej dozy szacunku i cierpliwego wysłuchania go do samego końca. Sposób komunikowania się to także wykonywanie odpowiednich gestów (od bardzo oszczędnych gestów, a nawet niekiedy ich braku w rozmowie na Wschodzie, po niezwykle intensywne w krajach Południa, co szczególnie widoczne może być w przypadku Włochów). Poszczególne kultury różnią się także pomiędzy sobą sposobem kontaktu wzrokowego w czasie prowadzenia rozmowy. I tak np. w krajach takich jak Chiny czy Japonia wzrokowy kontakt ograniczony zostać powinien być do minimum, natomiast w Hiszpanii niemile widziany jest brak kontaktu wzrokowego - im częstszy i intensywniejszy tym lepiej. Kolejną ogromną różnicę kulturową zauważyć można w podejściu do punktualności. W Polsce nie wypada spóźniać się do pracy czy na spotkania służbowe, a każda minuta spóźnienia przez drugą stronę odbierana jest bardzo negatywie.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Umiejętność wyrażania swoich myśli w zrozumiały sposób oraz uważnego słuchania innych to podstawowe kompetencje w miejscu pracy oraz w życiu prywatnym. Twórz pozytywne relacje w swoim miejscu pracy. Zmiana zaczyna się od Ciebie. Dowiedz się jak komunikować się skutecznie.Zobacz:
Zupełnie inaczej niż np. w krajach Południa, takich jak Włochy, Hiszpania, czy Meksyk, gdzie panuje niezwykle luźne podejście do punktualności. Mieszkańcy tych krajów nie są przyzwyczajeni do patrzenia na zegarek, dlatego często ciężko im się przestawić na punktualność pracując w polskim kraju.