Z reguły, gdy klient zaczyna dopytywać, zgłaszać wątpliwości i zastrzeżenia, pierwszą reakcją handlowca jest myśl, że ta sprzedaż może nie dojść tak łatwo do skutku.
Gdy analizuje się różne postawy wśród kadry handlowej wobec zastrzeżeń wysuwanych przez klientów, to można tu wskazać na trzy postawy, które mogą wpływać negatywnie na finalizację sprzedaży:
Postawa 1: Skoro klient wysuwa zastrzeżenia i obiekcje, to znaczy, że na wcześniejszych etapach sprzedaży popełniłem błąd i nie jestem skutecznym sprzedawcą.
Postawa 2: Zgłaszane przez klienta wątpliwości i zastrzeżenia mają swój cel, klient już przeczuwa, że nie chce ode mnie kupić, więc chce przygotować grunt pod swoją decyzję.
Postawa 3: Wszystkie obiekcje i wątpliwości klienta są słuszne i mają mocne oparcie w rzeczywistości, a w związku z tym niewiele mogę zrobić, by sobie z nimi poradzić.
Wszystkie trzy wskazane powyżej postawy mogą niezwykle przeszkadzać w skutecznej sprzedaży, gdyż wywołują u osoby sprzedającej dość silne negatywne nastawienie w obszarze własnej efektywności handlowej i tego, co można zrobić w sytuacji pojawiania się zastrzeżeń. Dzieje się tak, ponieważ pojawia się tutaj mechanizm samospełniającej się przepowiedni.
Jeśli handlowiec ma przekonanie, że osoba, z którą się kontaktuje to ktoś trudny, nie mający chęci na nawiązanie współpracy, specjalnie wysuwający zastrzeżenia itp., to będzie mówił i zachowywał się w taki sposób, jakby miał do czynienia z nieprzyjacielem, osobą, z którą nie można współpracować, z którą nie ma szans na zawarcie umowy. Klient takie nastawienie z reguły wyczuwa (świadomie lub nieświadomie) i rzeczywiście zaczyna, zachowywać się wobec osoby sprzedającej w sposób zgodny z obrazem, jaki ona stworzyła sobie w głowie. Taki schemat uaktywnia się o wiele wyraziściej w sytuacji, gdy handlowiec lub klient znajdują się pod wpływem emocji.
Dlatego w miejsce negatywnych postaw i nastawień, w sytuacji sprzedaży warto budować pozytywne postawy wobec pytań, zastrzeżeń i wątpliwości klienta. Jak pokazuje praktyka, najskuteczniejsi handlowcy mają następujące postawy wobec zastrzeżeń:
Postawa 1: Jeśli klient wysuwa jakąś obiekcję i mówi o niej, to bardzo dobrze, gdyż tym samym daje mi szansę na rozwianie jego wątpliwości w sposób celowy i skuteczny.
Postawa 2: Pytania, wątpliwości i obiekcje klientów są wyrazem psychologicznych i merytorycznych potrzeb klienta. Jeśli klient o nich mówi, to tym samym daje mi szanse na takie oddziaływania sprzedażowe i argumentację, które szybciej pozwolą mi sfinalizować sprzedaż.
Postawa 3: Jeśli jest się dobrze przygotowanym do rozmowy sprzedażowej, zna się produkt/usługę, to jako skuteczny sprzedawca, który zna techniki radzenia sobie z zastrzeżeniami, mogę poradzić sobie z każdą obiekcją i wątpliwością z korzyścią dla siebie i swojej firmy.
Rzeczywiście, różne obiekcje i wątpliwości klienta są sygnałem dla handlowca, że może zacząć sprzedawać jeszcze skuteczniej.
Dziś jeśli nie zrozumiesz biznesu klienta to zostanie ci wyłącznie gra ceną – spirala rabatów. Alternatywą jest nowoczesna sprzedaż B2B – 3 graczy, którzy zwykle biorą udział w transakcji: decision owner, implementor i evaluator. Każdy wymaga innej taktyki sprzedaży. Często równolegle należy stosować wszystkie trzy.
Dziś nie wygrywa ten kto dużo dzwoni, tylko ten kto dzwoni mądrze. Poznaj inteligentny telemarketing – zamiast akwizytora stań się challanger’em. Szkolenie telemarketing pozwala na zwiększenie lead’ów nawet o ~30%. Szkolenie inteligentny telemarketing cenią i uczestnicy i ich szefowie.
Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalny
Zawsze aktywne
Techniczne przechowywanie lub dostęp są ściśle niezbędne do uzasadnionego celu, jakim jest umożliwienie korzystania z określonej usługi wyraźnie żądanej przez abonenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu za pośrednictwem sieci komunikacji elektronicznej.
Preferencje
Techniczne przechowywanie lub dostęp jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które abonent lub użytkownik nie prosił.
Statystyka
Techniczne przechowywanie lub dostęp wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Techniczne przechowywanie lub dostęp są wymagane do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.