Psychologia konsumenta to nic innego jak ogół schematów zachowań, na które ma wpływ marketing i sami sprzedawcy. Dzięki znajomości ludzkiej natury możemy wpływać na naszych klientów - i z pewnością sami, jako klienci sklepów, często padamy ofiarą manipulacji.
W rzeczywistości elementów, które wpływają na nasz wybór konkretnych towarów i usług jest bardzo wiele.
Aby być dobrym sprzedawcą i skutecznie prowadzić oraz rozwijać biznes musimy wyjść na przeciw klientom. To właśnie psychologia konsumenta pozwala na zaznajomienie się z podstawowymi motywami i kryteriami, którymi kierują się wszyscy ludzie każdego dnia.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jakie są kluczowe techniki dla każdego etapu procesu sprzedaży? Jak wpływać na proces negocjacji? Jak działać w sposób taki, by konsumenci i klienci utożsamili się z produktem? ak zachować się w ostatniej fazie sprzedaży? Sprawdź nasze szkolenia:
Do najważniejszych elementów należy: - Znalezienie motywu zakupu. Jest to nic innego jak określenie, czy nasz klient "chce" czy "potrzebuje" danego produktu. Jeśli sprzedajemy dobra luksusowe, powinniśmy podkreślać ich wyjątkowość. Jeśli jednak nasz sklep bazuje na artykułach codziennego użytku, warto podkreślać praktyczność i funkcjonalność produktów.
- Aspekty sensualne - wszystko to, co czujemy, widzimy i słyszymy. Nie bez powodu trudniej nam wyjść z pachnącej świeżym chlebem piekarni, niż z bezzapachowego stoiska w markecie. Odpowiednie dobranie bodźców sprawi, że klient chętniej sięgnie po nasze towary. Może to być przyjemna muzyka, elementy zapachowe lub dźwiękowe - łatwiej w końcu sprzedać głośnik lub słuchawki gdy umożliwimy naszemu klientowi wypróbowanie ich.
- Marketing. Wszystkie działania, które mają na celu reklamowanie produktu lub całej marki, powinny być dobrane pod rodzaj klienta. Umożliwia to subtelną manipulację, doskonale dopasowaną do oczekiwań danej grupy wiekowej lub statusowej. A to z kolei znacząco wpływa na dotarcie do świadomości, rozpoznawalność marki i - w konsekwencji - chętniejszy zakup znajomych, lubianych produktów.
Psychologia konsumenta jest dziedziną, która powinna istnieć w świadomości każdego dobrego sprzedawcy lub właściciela firmy. Bez niej zdecydowanie trudniej dopasować działania marketingowe, wystrój sklepu czy sposób oferowania produktów do oczekiwań klientów.