Przykłady action learning
Ostatnimi czasy coraz więcej w biznesie mówi się o metodzie nazywanej action learning. Na czym ona jednak tak dokładnie polega? Jak wyglądają przykłady action learning? Czy są potrzebne tu specjalne szkolenia, czy też można nauczyć się tego samodzielnie? Czy można takie rozwiązanie tak po prostu wdrożyć w firmie?

Przykłady action learning
Ostatnimi czasy coraz więcej w biznesie mówi się o metodzie nazywanej action learning. Na czym ona jednak tak dokładnie polega? Jak wyglądają przykłady action learning? Czy są potrzebne tu specjalne szkolenia, czy też można nauczyć się tego samodzielnie? Czy można takie rozwiązanie tak po prostu wdrożyć w firmie?
Action learning definicja
Zacznijmy jednak od samego początku, a mianowicie od tego, czym jest w zasadzie action learning? Otóż generalnie rzecz ujmując, jest to pewien proces edukacyjny, podczas którego uczestnik analizuje własne działania i zachowania. Ta definicja w zasadzie jednak za dużo nam nie mówi, warto zatem nieco ją rozbudować.
W tym celu trzeba cofnąć się do lat czterdziestych dwudziestego wieku. Wówczas to pewien profesor Revans, związany zawodowo z przemysłem i służbą zdrowia, odkrył, że w zasadzie to większość konwencjonalnych sposobów nauczania zawodzi. Wówczas odkrył on pewne równanie, a w myśl jego na cały proces uczenia się powinno składować się konwencjonalne uczenie się oraz wszelkie pytania i doświadczenia. Tak stopniowo powstawało action learning.
Action learning w biznesie
Jak ta metoda wygląda w świecie biznesu? Otóż mówiąc bardzo oględnie dochodzi do cyklicznych spotkań konkretnie wybranego zespołu. Co ważne – warunki muszą być raczej kameralne, czyli średnio 6- 8 osób i co więcej powinny one mieć podobne stanowisko, niemniej jednak nie mogą pracować razem w jednym zespole. Warto jeszcze dodać, że potrzebny jest także choć jeden niejako mentor, który nadzoruje całą pracę. Na tych spotkaniach zaś, wykorzystując różne techniki coachingu, negocjacji itp. każda osoba opisuje, z czym ma problem albo przeciwnie, co jej wyszło doskonale. Wówczas inni uczą się.
Action learning przykłady
Wiadomo jednak, że dość trudno jest wyobrazić sobie takie zastosowanie action learning w praktyce. Warto zatem przytoczyć choć jeden przykład. wyobraźmy sobie, że kierujemy sporych rozmiarów firmą odzieżową. Tworzymy action learning pomiędzy kierownikami poszczególnych sektorów. Wówczas co jakiś czas spotykają się oni. Dajmy na to, że jeden z nich – nazwijmy go pan Marek kieruje sektorem logistyki i ma problem z zatrudnieniem odpowiedniego kierowcy. Z kolei pani Danuta zarządzająca branżą reklamy, nie wie, do jakiej grupy osób ma kierować dany produkt, rozwożony następnie przez ludzi pana Marka. Zaś pan Jan kieruje działem sprzedaży i z kolei ma problem z produkcją nowej rzeczy. Na takim spotkaniu mogą oni dokładnie wyjaśnić, z czym mają problem. Istnieje bowiem duża szansa na to, że dzięki spotkaniu z innymi osobami o podobnym wykształceniu oraz z zastosowaniem metod coachingu itp. uda się wspólnie znaleźć najlepsze rozwiązanie danego problemu. Przykładowo pan Jan opowie pani Danucie, jakie są jego doświadczenia, pani Danuta powie panu Markowi, jak sama szuka pracowników i co w jego ofercie może być nie tak itp.
Takie action learning przykłady pokazują liczne zalety tej metody. Przede wszystkim bowiem każdy ma szansę spojrzeć na problem z różnych innych stron. Znikną już zatem takie argumenty i kłótnie jak “Ci z tamtego działu zupełnie nie mają pojęcia o realiach” albo “Tamci z trzeciego piętra to tylko obchodzi ich zmniejszenie cen transportu”. W momencie, w którym spojrzy się na dany problem niejako wielostronnie, to będzie można wypracować sensowniejsze dla wszystkich rozwiązania. Ponadto generalnie rośnie także zaufanie w grupie oraz spada poziom stresu w momencie, w którym nie jesteśmy obarczeni odpowiedzialnością za wszystko.
Teoretycznie wydawałoby się, że powyższy action learning opis wskazuje na to, że jest to raczej łatwa metoda do zastosowania w każdej firmie. I rzeczywiście – nie jest to bardzo trudne, niemniej jednak trzeba się tego nauczyć, chociażby po to, aby wiedzieć, jakie techniki wykorzystywać podczas poszczególnych spotkań. W tym celu właśnie konieczne jest zainwestowanie w szkolenia z zakresu action learning, które pomogą nam stać się taką właśnie osobą pokazującą drogę.
Coaching menadżerski i zarządzanie rozwojem
Wyzwalanie potencjału pracowników to jedno z największych wyzwań menedżerskich, przywódczych. Szkolenie coaching menedżerski i zarządzanie rozwojem dostarcza paletę narzędzi rozpoznających poziom kompetencji pracowników i wspierający…Turkusowe przywództwo
Turkus wyzwala pełnię talentów i potencjału pracowników, obszary niczyje zastępuje postawą współodpowiedzialności, wprowadza zarządzanie zaufaniem, łączy cele strategiczne z pracowniczymi nadając pracy sens. Zapraszamy na…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej