Kultura organizacyjna jest często elementem, na który nie zwracamy na co dzień uwagi. Często nie zastanawiamy się nad naturalnie wchodzącymi zasadami, które mogą być oczywiste, jednak ich rola polega na łączeniu wszystkich ogniw przedsiębiorstwa. Tworzenie kultury organizacyjnej zwykle zaczyna się już na początku prowadzenia działalności: to dlatego warto sobie zdawać sprawę z jakimi przejawami kultury będziemy mieć do czynienia.
Symbole są jednym z podstawowych przejawów kultury organizacyjnej. Wyróżniamy fizyczne i lingwistyczne symbole: te pierwsze to kolorystyka i logo firmy, ale również sposób ubierania się (dress code) czy stylistyka pomieszczeń i gabinetów. Lingwistyczne symbole to wszelkie hasła, wizja organizacji, specyficzne nazewnictwo stanowisk oraz przydomki i zawołania.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Współpracuje z nami ponad stu trenerów. W 2016 roku przeszkoliliśmy ponad sześć tysięcy klientów indywidualnych i ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Zostaliśmy firmą szkoleniową roku. Oferujemy szkolenia dla sprzedawców, szkolenia HR i szkolenia administracja. Zapoznaj się z naszymi szkoleniami.
Ważnym elementem kultury organizacyjnej są sposoby komunikowania się. Nie należy ich jednak mylić z trwałymi symbolami lingwistycznymi! Do sposobu komunikacji, która jest charakterystyczna dla danego przedsiębiorstwa, możemy zaliczyć używanie specjalistycznego języka, "nowomowa" (tak widoczna w dużych, międzynarodowych korporacjach, gdzie często spolszcza się słownictwo zagraniczne), wykorzystywane skróty i określenia.
Widocznym przejawem kultury organizacyjnej są również rytuały. Są to wszystkie schematy działań, powtarzalne czynności w danych sytuacjach. Rytuałem będzie więc sposób przyjmowania nowych pracowników, rozmowy w sprawie awansu, wymierzanie kar za nieodpowiednie zachowanie lub ignorowanie obowiązków czy prowadzenie narad i zebrań (rozmieszczenie pracowników przy stole czy kolejność wypowiedzi).
Ostatnimi elementami kultury organizacyjnej są mity i tabu. Te dwa elementy często są niewidoczne z punktu widzenia pracodawców, kierowników i menedżerów, przejawiają się głównie podczas codziennego funkcjonowania w zespole.
Mity to wszelkie anegdoty, które krążą po zespołach, opowieści na temat firmy (które często ewoluują do rangi legend) czy wypracowane przez lata normy i zachowania, które nie mają swojego odzwierciedlenia w kodeksach i regulaminach.