Proces adaptacji pracownika
Każdemu pracodawcy zależy na posiadaniu doświadczonej i wykwalifikowanej kadry pracowniczej. To bowiem od poziomu wiedzy i wykształcenia pracowników zależy to czy firma osiągnie sukces. Dla większości firm największym sukcesem jest sprzedaż jak największej ilości produktów i usług oferowanych przez firmę. W każdej firmie proces rekrutacji przebiega nieco odmiennie. Podobnie jest z procesem adaptacji pracownika.
Adaptacja nowego pracownika jest procesem, do którego należy się przygotować we właściwy sposób. Jeżeli pracownik będzie źle wdrożony, może realizować swoje zadania w sposób błędny. Nieprzygotowany do pełnienia swoich obowiązków pracownik może popełniać błędy w sposób świadomy bądź nieświadomy. Za każdym razem jednak cierpi na tym dobro firmy. Ponadto, niewykonywanie obowiązków służbowych wiąże się z powstawaniem konfliktów na linii podwładny- przełożony. Konflikty te zaś należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych dla całej organizacji. Nie sposób nie wspomnieć także o karach finansowych, które nierzadko są nakładane na firmę bądź pracownika za złą realizację zadań służbowych. Aby uniknąć wyżej wspomnianych problemów, należy dbać o to, by nowy pracownik w firmie został odpowiednio przeszkolony.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zarządzanie pokoleniem y – czyli jak rozmawiać z dwudziestoparolatkiem aby czuł się zmotywowany do pracy? Posiadanie w jednym zespole przedstawicieli różnych pokoleń jest wyzwaniem dla współczesnych menagerów i liderów. Szkolenie z zarządzania multigeneracyjnego pozwala bliżej przyjrzeć pokoleniom aktywnym na rynku pracy oraz dobrać odpowiedni model zarządzania do każdego z nich.
Mogą Cię również zainteresować: szkolenie z zarządzania projektami, warsztaty z komunikacji.
Do szkolenia nowych pracowników przeważnie angażuje się menedżerów bądź osoby, które są odpowiedzialne w firmie za pomoc we wdrażaniu nowych pracowników. Przede wszystkim należy nowego pracownika zapoznać ze specyfiką pracy w danej firmie. Pracownik musi wiedzieć komu bezpośrednio podlega. Nie można dopuścić do tego, by nowo zatrudniony pracownik nie znał zakresu swoich obowiązków. Zapoznanie pracownika z zakresem jego obowiązków jest jednym z najbardziej podstawowych zadań, którymi należy zająć się już na samym początku. Bardzo ważne jest, aby dopytać pracownika czy wszystko dokładnie zrozumiał. Jeżeli nie, należy wszystko dokładnie wyjaśnić. Pośpiech jest złym doradcą na etapie wdrażania nowych pracowników. Lepiej jeszcze raz wszystko dokładnie wytłumaczyć niż ryzykować późniejszą niesubordynacją pracownika, wynikającą z braku wiedzy.
Onboarding powinien być wspierany zarówno przez pracowników odpowiedzialnych za wdrożenie nowego pracownika jak i przez samego pracodawcę bądź kierownika, któremu podlegał będzie nowy pracownik. Oprócz zapoznania pracownika ze specyfiką jego obowiązków, należy zadbać również o to, by dobrze poczuł się w zespole. Nerwowa atmosfera, pośpiech oraz brak zrozumienia nie sprzyjają bowiem zdobywaniu nowych umiejętności. Znacznie łatwiej nawiązywać współpracę z otwartym i życzliwym zespołem.
Podczas szkolenia nie wolno również zapominać o tym, by przygotować pracownika na ewentualne trudności. Bardzo rzadko zdarza się bowiem, że ktoś od samego początku wykonuje swoje obowiązki bezbłędnie. Ważne, aby nowy pracownik wiedział do kogo ma się udać po pomoc. W pierwszych dniach pracy nowego pracownika, warto zadbać o to, by ktoś towarzyszył mu w pracy i na bieżąco pomagał w trudnych momentach. Dzięki temu pracownik poczuje się pewniej i znacznie łatwiej będzie mu się wykonywało zlecone zadania. Podsumowując wyżej zebrane rozważania bez większych trudności można dojść do wniosku, że proces wdrożenia nowego pracownika jest niezmiernie ważny i nie należy o nim zapominać. Nieprzygotowany pracownik może bowiem nieświadomie powodować szkody. Nierzadko zdarza się, że firma zmuszona jest zapłacić karę finansową za błąd pracownika.
Aby uniknąć wspomnianych wyżej sytuacji. należy zadbać o szkolenie nowego pracownika.. Celem takiego szkolenia jest właściwe wdrożenie nowego pracownika. Pracownik po takim szkoleniu powinien znać swoje obowiązki. Nie powinien również bać się prosić o pomoc w razie potrzeby. Dobrze by było również zadbać o to, by współpracownicy przyjęli nowego pracownika z otwartymi ramionami. Współpraca w miłym zespole układa się bowiem znacznie przyjemniej niż w zespole, który jest dla siebie nieżyczliwy. Nie należy również zapominać o tym, by w pierwszych dniach pracy nowy pracownik miał obok siebie osobę, która pomoże mu w razie trudności. m