Jak odejście kluczowych pracowników wpływa na firmę?
W obecnych czasach dobry pracownik z ogromnym doświadczeniem to prawdziwy skarb dla każdego pracodawcy. Niemniej często się zdarza, że relacje między podwładnymi a przełożonymi nie są najlepsze, co powoduje, że sfrustrowany pracownik decyduje się odejść do konkurencji. W jaki sposób odejście kluczowego pracownika wpływa na firmę?
Obecnie na rynku pracy retencja kadr ma ogromne znaczenie, a utrzymanie kluczowych pracowników w firmie jest jednym z najtrudniejszych wyzwań stojących przed pracodawcami. Odejście kluczowego pracownika to ogromna strata dla firmy, bowiem koszty związane z zastąpieniem go nową osobą są bardzo wysokie. Aby działania zmierzające do zatrzymania pracowników mogły być skuteczne, należy poznać czynniki, które to wpływają na podejmowanie decyzji o pozostaniu lub odejściu pracownika z dotychczasowej firmy. Co oznacza retencja kadr?
Co to jest retencja pracowników?
Retencja kadr oznacza zdolność danej firmy do zatrzymania w niej kluczowych pracowników. Im retencja pracowników jest wyższa, wówczas więcej osób zostaje w organizacji.
Retencja kadr jest coraz częściej mierzona w tych firmach, które są świadome tego, że odejście kluczowego pracownika z firmy wpływa niekorzystnie na jej sprawne funkcjonowanie oraz wiąże się z ogromnymi kosztami.
Jeśli retencja kadrjest na bieżąco kontrolowana, wówczas pracodawca jest zorientowany jaka część pracowników wiąże się z jego firmą na dłużej. Ponadto wskaźnik retencji pracownikówpo okresie próbnym mówi o sukcesie lub porażce procesu rekrutacji. Jeżeli wskaźnik jest wysoki to zrekrutowano odpowiednie talenty.
Z kolei spadek wskaźnika retencji pracowników to sygnał, że w firmie dzieje się coś złego i trzeba temu przeciwdziałać.
Co zrobić, aby sfrustrowany pracownik nie odszedł do konkurencji?
Czasem ogromnym zaskoczeniem dla pracodawcy jest fakt, że jego najlepszy pracownik przeszedł do konkurencji. Zatem jakie czynniki wpływają na odejście pracownika z firmy?
Otóż największy wpływ na to, że pracownik przeszedł do konkurencji ma nieatrakcyjne wynagrodzenie. Niemniej warto zachować ostrożność przy traktowaniu zarobków jako najważniejszego czynnika kształtującego strategię retencji.
Mimo, iż wyższe wynagrodzenie u konkurencji jest bardzo często bezpośrednią przyczyną zmiany pracy, to na rozpoczęcie poszukiwań nowego zatrudnienia mają również wpływ inne istotne czynniki. Często pracownik przechodzi do konkurencji gdy jest zbytnio przeciążony obowiązkami lub jest niezadowolony z relacji z przełożonym czy też współpracownikami. Brak współpracy oraz nieporozumienia na linii podwładny – przełożony często sprawiają, że pracownik przeszedł do konkurencji.
Dla coraz większej liczby pracowników niezwykle ważne jest zaufanie do działań i decyzji podejmowanych przez kadrę zarządzającą wyższego szczebla. Pracownicy podkreślają, że bardzo ważne jest dla nich również bezpieczeństwo zatrudnienia oraz długość dojazdu do pracy.
Ponadto niezwykle ważny dla pracowników jest ograniczony poziom stresu związany z pracą oraz możliwość rozwoju zawodowego.
W jaki sposób odejście kluczowego pracownika wpływa na organizację?
Od kilku dekad retencja jest znowu tematem na czasie, bowiem rynek pracy potrzebuje wykształconych oraz doświadczonych pracowników. Tymczasem liczba programistów, inżynierów, informatyków czy wykwalifikowanych robotników jest mniejsza od liczby czekających na nich etatów. Sytuacja taka znacznie rozkręca karuzelę podkupywania pracowników z innych firm.
Sukces każdej firmy zależy od osób w niej pracujących, a doświadczeni pracownicy mają kluczowe znaczenie, zwłaszcza w perspektywie długoterminowej.
Problem rotacji pracowników pojawia się wówczas, gdy firma zaczyna odczuwać kłopoty z coraz większą liczbą wakatów, na które to jest brak odpowiednich kandydatów.
Coraz częściej zdarza się, że niezadowolony i sfrustrowany pracownik decyduje się na odejście z firmy, co wpływa w destrukcyjny sposób na sprawne funkcjonowanie firmy. Retencja jest bardzo kosztowna dla każdej organizacji. Procesy rekrutacyjne oraz wydatki związane z wdrożeniem nowego pracownika od trzech do pięciu razy przewyższają koszty zatrzymania dotychczasowego.
Nic zatem dziwnego, że coraz więcej pracodawców próbuje przeciwdziałać odejściu z pracy kluczowych pracowników. Zdolność organizacji do zatrzymania najlepszych oraz najbardziej wartościowych pracowników pozwala na utrzymanie znacznej przewagi konkurencyjnej na rynku.