Odpowiedź na nie zdecydowanie nie jest jednoznaczna. Oczywiście bowiem do sukcesu potrzebne są odpowiednie fundusze na początek, znakomity pomysł, trafienie w pewną niszę. Jednakże żadne przedsiębiorstwo nigdy nie odniesie sukcesu, jeśli jego obsługa klienta nie będzie na wysokim poziomie.
Kim jest bowiem klient? Należy zdać sobie sprawę, że to nie jest jakaś tam przypadkowa osoba, która przyszła do nas po naszą usługę czy produkt. Każdy klient to dla nas, dla rozwoju naszej firmy skarb. Klienci zazwyczaj poradzą sobie bez nas, natomiast nasza firma bez klientów nie jest w stanie istnieć. Dlatego też w każdej firmie powinny zostać opracowane standardy, czyli pewne zasady postępowania, z klientem. Jakie muszą być takie standardy?
Przede wszystkim zatem kontakt z klientem musi być skuteczny. A zatem standard obsługi musi być dostosowany zarówno do pracowników, jak i do klienta, a także do sytuacji oraz charakteru firmy. Na początek spójrzmy na naszych pracowników. Nie wymagajmy od prostych pracowników kwiecistej mowy i w drugą stronę - nie akceptujmy u wysokich szczeblem kierowników grubiaństwa i braku uprzejmości. Przede wszystkim stawiajmy zawsze na poprawny język i uprzejmość. Następnie dostosujmy standardy do poziomy wykształcenia pracowników, temperamentu, czy też wiedzy fachowej.
Następnie pamiętajmy, żeby nie ograniczać naszych pracowników. A zatem dajmy najlepszemu z nich możliwość obsłużenia klienta zgodnie z jego umiejętnościami. Jednocześnie starajmy się wydobyć ze słabszego pracownika wszystkie jego możliwości. Kolejnym krokiem jest zwrócenie uwagi na klienta - musi on czuć się kimś ważnym, w przeciwnym bowiem razie już go możemy nie zobaczyć. Co więcej - należy dostosować ton wypowiedzi i jej treść do charakteru sytuacji.
Na koniec należy dodać, że zdecydowanie warto jest inwestować zarówno w opracowanie odpowiednich standardów, jak i szkolenia pracowników z odpowiedniej obsługi klienta. Dzisiaj bowiem często skupiamy się na reklamie. A ona choć daje nam wiele możliwości, nie jest jedynym czynnikiem decydującym o sukcesie. Nie wystarczy bowiem przyciągnąć klienta - prawdziwą sztuką jest go utrzymać.
Gamma. Wybierz firmę szkoleniową roku. Szkolenia związane ze sprzedażą,
szkolenia dla handlowców zamieszczone są w dziale:
szkolenia otwarte. Szkolenia związane z postawą menadżerską, motywowaniem pracownika, przywództwem znajdują się w dziale:
szkolenia dla menedżerów. Zapraszamy do zapoznania się z ich agendą. Dziękujemy za zaufanie!