Najważniejszy element asertywności 2/3

Zdania tłumaczące nieasertywne działanie
Wiele osób posiada tzw. irracjonalne przekonania na własny temat. To poglądy, które kiedyś usłyszeliśmy od naszych rodziców lub od innych znaczących osób w okresie dzieciństwa, aktualnie niekoniecznie mające cokolwiek wspólnego z rzeczywistością.

Gamma - Najważniejszy element asertywności 2/3

    Niestety, często nie zdajemy sobie sprawy z ich nieprawdziwości. Przekonania te mogą nam skutecznie utrudniać życie oraz asertywne zachowania.

    Nieasertywne działania mogą być tłumaczone poprzez:

    • przywoływanie negatywnych zdań na temat własnej osoby,
    • przywoływanie ograniczających asertywność norm (muszę, powinienem, nie wolno mi),
    • stawianie wygórowanych warunków, pod którymi dana osoba jest gotowa do asertywnego zachowania,
    • katastrofizowanie, czyli koncentrowanie się wyłącznie na negatywnych, zazwyczaj wyolbrzymionych, możliwych konsekwencjach naszego działania,
    • samokaranie po próbie asertywnego zachowania, co obniża prawdopodobieństwo, że w przyszłości znów zachowamy się w sposób asertywny.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Jak wyrażać swoje zdanie odważnie, spokojnie i bez lęku ? Jak komunikować swoje emocje  w sposób który nie narusza terytorium drugiej osoby? Jak zachować się w sytuacji konfliktowej? Zapraszamy do udziału w szkoleniach z asertywności i komunikacji interpersonalnej. Zobacz również szkolenia z rozwoju osobistego.


    Oto niektóre z antyasertywnych zdań:

    • Nie jestem aż tyle wart, żeby się ze mną liczyć
    • Jestem egoistą
    • Jestem zbyt drobiazgowy
    • Jestem naiwna
    • Jestem dziecinna i śmieszna
    • Jestem nieatrakcyjna
    • Jestem mało komunikatywna
    • Jestem głupi
    • Jestem nieśmiały
    • Jestem zbyt nerwowy, aby poradzić sobie z tą sytuacją
    • Jestem za słaby
    • Jestem w złej formie
    • Brzydko dziś wyglądam
    • Nie potrafię wzbudzić zainteresowania, jestem nudny
    • Nie mam nic ciekawego do powiedzenia
    • Nie mam siły przebicia
    • Nie umiem bronić swoich praw
    • Jestem za mało pewny siebie
    • Nic nie potrafię zrobić naprawdę dobrze
    • Nic nie potrafię zrobić do końca
    • Nie potrafię spełnić ich oczekiwań
    • Ktoś inny potrafi powiedzieć to ładniej, mądrzej niż ja
    • Jestem gorsza od innych
    • Przeszkadzam innym, jestem niepotrzebna
    • Niewiele znaczę
    • Zdanie innych jest ważniejsze od mojego
    • Moja praca jest mało warta
    • Nie stać mnie na zachowanie asertywne

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    W trakcie szkolenia czy spotkania online wykorzystywane są przez nas narzędzia dzięki, które sprawiają że spotkanie staje się naprawdę interaktywne.Zobacz co oferujemy: Zapoznaj się z listą szkolenia sprzedażowe

    Normy i powinności ograniczające prawo do asertywnego zachowania:

    • Nie powinnam mieć wymagań
    • Nie powinnam się wymądrzać
    • Nie wypada mi walczyć o swoje interesy
    • Nie powinnam się rządzić
    • Powinienem przebaczać
    • Nie powinnam mówić o pieniądzach
    • Za dużo sobie pozwalam
    • Nie powinienem otwarcie sprzeciwiać się osobom starszym ode mnie
    • Nie wolno narzucać się innym
    • Nie wolno denerwować innych osób
    • Nie powinienem używać takich wyrażeń, jak: „Nie”, „Nie chcę”, „Chcę”, „Nie życzę sobie”, „Żądam”, „Wymagam” itd.
    • Nie powinnam odmawiać, gdy ktoś mnie o coś prosi
    • Nie należy się prosić
    • Muszę zawsze zachować twarz

    Wygórowane warunki asertywności:

    • Nie mogę być asertywny wobec tej osoby
    • Nie mogę być asertywna w obecności innych
    • Nie mogę być asertywna, gdy jestem zdenerwowana (wściekła, napięta, zaniepokojona itd.)
    • Zachowam się asertywnie, gdy będę w lepszej formie
    • Wypowiem się w tej sprawie, ale tylko wtedy, gdy nikt inny tego nie zrobi
    • Powiem,  co myślę, jeśli ktoś mnie o to wprost spyta
    • Powiem mu o mojej wściekłości, gdy będę całkowicie spokojny
    • Zachowam się asertywnie, gdy będę potrafił zrobić to elegancko i błyskotliwie
    • Zrobię to wtedy, gdy sytuacja będzie już całkowicie nie do wytrzymania
    • Jest tu za duży hałas, aby powiedzieć swoje zdanie
    • Powiem, gdy wypowiedzą się ważniejsi ode mnie
    • Zaprotestowałbym, gdyby chodziło o coś naprawdę ważnego
    • Powiedziałbym, gdyby to było dla mnie mniej ważne
    • Zareaguję, jeśli to się powtórzy
    • Powiem, co myślę, gdy będę miał dowody nie do obalenia, że mam rację
    • Powiem, gdy będę miała pewność, że ona chce mnie słuchać

    Katastrofizowanie:

    • Nie powiedzie mi się
    • I tak jej nie przekonam
    • Moje zdanie nikogo nie zainteresuje
    • Cokolwiek bym nie zrobił i tak niczego to nie zmieni
    • Pewnie zrezygnuję w trakcie
    • Nie będę potrafił się obronić
    • Oni mają przewagę i przegram
    • On mnie zniszczy
    • Zostanę zaatakowany
    • Będą mnie obgadywać
    • Mogę być bojkotowany
    • Zostanę czarną owcą w tym środowisku
    • Będą patrzeć na mnie z litością
    • Będą mnie lekceważyć
    • Będą mną pogardzać
    • Będą śmiać się na boku
    • Będę skompromitowana
    • To będzie okropne, gdy okaże się, że nie wiem czegoś, co powinienem wiedzieć
    • To będzie okropne, gdy dojdą do wniosku, że jestem inna niż oni
    • To będzie straszne, jeśli wypadnę na moralistkę
    • Jak zacznę mówić, odkryją wszystko, co chciałabym ukryć
    • To będzie straszne, jeśli pomyślą, że jestem materialistą
    • Stracę wygodną pozycję
    • On sobie o mnie źle pomyśli
    • Ona się obrazi i pójdzie sobie
    • Próbując zachować się asertywnie, skrzywdzę kogoś
    • Jest już za późno na asertywność

    Samokaranie po nieudanej próbie asertywnego zachowania:

    • Zawsze muszę coś spieprzyć
    • Jestem beznadziejna, powtarzam stare błędy
    • Znowu dałem komuś wejść sobie na głowę
    • Jestem tchórzem
    • Wycofałem się w połowie, nigdy nie potrafię nic zrobić do końca
    • Jak nie potrafisz, nie pchaj się na afisz
    • Nie jestem wcale taka wspaniała, jak sobie to wyobrażałam
    • Jak mogłam się tak zachować, wstyd mi za siebie
    • Jestem do niczego, bo nawet nie potrafię się obronić
    Gamma. Zobacz nasze szkolenia menadżerskie, interpersonalne i szkolenia sprzedażowe np: szkolenie techniki sprzedaży, szkolenie telemarketing, szkolenie przywództwo i inne. Zaufaj firmie szkoleniowej roku.

     

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza