Mowa niewerbalna w prezentacji 3/4
Zarządzanie wymową i siłą głosu, poprawne akcentowanie, panowanie nad głosem i intonacją

Budowanie siły głosu – ludzki głos jest jak mięsień. Można go wzmocnić ćwiczeniami i samym korzystaniem z niego. Jedną z najefektywniejszych technik budowania siły głosu jest czytanie lub recytowanie na głos poezji, lub sztuk dramatycznych. Są trzy reguły korzystania z głosu:
- Głos to narzędzie pracy, o które trzeba odpowiednio dbać.
- Inaczej mówi się przemawiając, inaczej w życiu prywatnym.
- Kiedy pracuje się głosem należy zwracać uwagę na to co się mówi i jeszcze większą na to jak się mówi.
Głos powstaje gdy nabieramy powietrza. Wypełnia ono płuca, następnie przy wydechu przechodzi przez krtań, gardło i jamę ustną. Po drodze napotyka wiele przeszkód – struny głosowe, język, zęby, wagi. Kolejną ważną sprawą jest wyraźne mówienie. Tak jak siła głosu zależy od oddechu, tak wyraźne mówienie zależy od prawidłowego operowania żuchwą, ustami i językiem.
Trzecią ważną sprawą jest higiena i dbanie o głos:
- Nawilżanie gardła – woda mineralna niegazowana o temperaturze pokojowej doskonale spełnia to zadanie. Natomiast herbata wysusza struny głosowe.
- Głęboki, pełny oddech – czerpanie powietrza gdy jeszcze jest jego pewien zapas w płucach. Zbyt wyraźne nabieranie powietrza w trakcie przemówienia może powodować czkawkę, świszczenie i połykanie głosek.
- Przed wystąpieniem rozgrzać aparat mowy – pomruczenie i poruszanie ustami, robienie min to ćwiczenia ułatwiające rozgrzanie mięśni twarzy. Wtedy wyeliminuję się chrząknięcie na początku wystąpienia.
- Spożywanie potraw neutralnych – niezbyt zimne, gorące, czy pikantne. Unikanie alkoholu i nikotyny, wysuszają błonę śluzową. Ważne jest też, by ie mówić z pełnym żoładkiem.
- Unikanie wystąpień podczas infekcji gardła – można stracić wtedy głos bezpowrotnie.
Głos
Ludzie różnią się sposobem mówienia. Różni ich tempo, siła, tembr, akcent, intonacja. Na niektóre charakterystyki nie mamy wpływu – inne możemy zmienić. Warto jednak wiedzieć odwołując się do badań, że ludzie subiektywnie oceniają:
- Jako bardziej wiarygodnych tych, którzy mówią w tempie umiarkowanym niż tych, którzy mówią bardzo szybko bądź bardzo wolno
- Mają więcej zaufania do ludzi, którzy mają niższą barwę głosu
- Uznają za bardziej pewnych siebie tych, którzy mówią umiarkowanie -silnym głosem
- Nie wzbudzają zaufania ludzie, którzy mają naleciałości językowe (regionalizmy, akcent)
Szkolenia związane ze sprzedażą, szkolenia dla handlowców zamieszczone są w dziale: szkolenia otwarte i szkolenia zamknięte. Szkolenia związane z postawą menadżerską, motywowaniem pracownika, przywództwem znajdują się w dziale: szkolenia dla menedżerów. Zapraszamy do zapoznania się z ich agendą. Dziękujemy za zaufanie!
Savoir vivre i etykieta w biznesie
Profesjonalny wizerunek to przede wszystkim znajomość i umiejętne wykorzystywanie zasad savoir vivre. Kurs savoir vivre obejmuje normy obowiązujące w etykiecie towarzyskiej oraz biznesowej w atrakcyjnej,…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej