Motywatory do pracy
Jak skutecznie motywować do pracy pracowników, tak by z jeszcze większym zapałem wykonywali swoje obowiązki? To pytanie jest zagwozdką dla całej kadry menedżerskiej. Należy sobie uświadomić, że każdy pracownik, to inny typ człowieka, a co za tym idzie ma on swoją własną hierarchię potrzeb, co w praktyce przekłada się na to, że zupełnie inne czynniki będą go motywować, niż na przykład osobę siedzącą przy biurku obok. Doświadczony manager doskonale zdaje sobie z tego sprawę i w żadnym wypadku nie przykłada jednej i tej samej miary do wszystkich pracowników. Istnieją pewne teorie motywacji, które znacznie usprawniają pracę kadry kierowniczej. Co to takiego i w jaki sposób należy je stosować?
Co to w ogóle jest motywacja?
Zanim zacznie się rozważania na temat najbardziej skutecznych teorii motywacji pracowników warto zastanowić się chociaż przez chwilę nad tym, czym jest rzeczona motywacja. Można wyróżnić bowiem jej różne rodzaje. Istnieje motywacja zewnętrzna i motywacja wewnętrzna. Jako motywację wewnętrzną można przyjąć czynniki, które pojawiają się w sposób samoistny i doprowadzają do podjęcia przez człowieka określonych zadań. Zazwyczaj dotyczy to kwestii edukacji czy szeroko pojętego samorozwoju. Na ten rodzaj motywacji nikt z zewnątrz nie ma żadnego wpływu. Istnieje jednak jeszcze coś takiego jak motywacja zewnętrzna, która jest szerokim polem do popisu dla kadry managerskiej. Można o niej mówić w przypadku, w którym człowiek angażuje się w jakieś działania pod wpływem zewnętrznych bodźców, w nadziei na otrzymanie konkretnych korzyści. Korzyści te mogą być bardzo różnorodne, zarówno materialne jak i niematerialne - w tym przypadku w grę wchodzi już indywidualna hierarchia potrzeb każdego pracownika.
Najbardziej popularne teorie motywacji wykorzystywane w nowoczesnych przedsiębiorstwach
Jedną z najbardziej popularnych teorii motywacji jest opracowany przez Masłowa model ludzkich potrzeb. Masłow wymienia w nim potrzeby takie jak: potrzeby fizjologiczne, bezpieczeństwo, przynależność, szacunek i samorealizacja. Niezmiernie istotne jest to, że zaspokojenie potrzeb wyższego rzędu może zaistnieć dopiero w sytuacji, w której człowiek będzie miał możliwość zaspokojenia potrzeb podstawowych.
Czynniki motywujące do pracy dla każdego mogą być inne, jednak dopóki potrzeba bezpieczeństwa oraz możliwość zaspokojenia potrzeb fizjologicznych nie zostaną zapewnione, to nie ma co liczyć na to, że pracownik zwiększy swoją wydajność. Inna teoria, a mianowicie teoria X i Y w swoim założeniu ma to, że ludzie (pracownicy) z zasady dzielą się na dwie odmienne grupy. Dla jednej z nich, praca jest stanem zgodnym z naturą - człowiek odpowiedzialny podejmuje się zadań i je wykonuje bez konieczności stosowania jakichkolwiek kar. Z kolei dla drugiej grupy, praca to przymus, którego nie wykonają jeżeli nie będą czuli nad sobą przysłowiowego bata. Warto jeszcze wspomnieć o teorii oczekiwań. Według niej pracownik będzie się przykładał do wykonania zadania przy założeniu, że będzie widział cel w tym co robi, a ponadto otrzyma jasne instrukcje.
Ważne jest także to, by za wykonaną pracę spotkała go nagroda współmierna do wysiłku jaki włożył w wykonanie zadania. Teorii motywacyjnych jest bardzo dużo. Każdy, kto chciałby bliżej zapoznać się z tematem może podnieść swoje kompetencje zawodowe poprzez uczestnictwo w szkoleniu z zakresu motywacji pracowników.
Skąd czerpać wiedzę na temat tego jak motywować pracownika?
Sądząc po opinii wielu osób, najbardziej skutecznym sposobem na poszerzenie wiedzy z zakresu motywacji w pracy są specjalistyczne szkolenia. Dedykowane są one stricte dla kadry zarządzającej, dzięki czemu można zyskać pewność, że wiedza przekazywana podczas warsztatów będzie konkretna i będzie dotyczyła wyłącznie najbardziej istotnych zagadnień. Prócz części teoretycznej odbywają się także zazwyczaj zajęcia praktyczne. Jest to najlepszy czas do tego, aby na symulowanych przykładach przećwiczyć zdobyte informacje. Często to właśnie podczas zajęć praktycznych kursanci uświadamiają sobie swoje braki i na myśl przychodzą im dodatkowe pytania do prowadzących.