Koncepcje przywództwa - jakie są style kierowania?
Znajomość metod zarządzania personelem to istotna kwestia w prowadzeniu firmy. Właściwe kierowanie pracownikami jest priorytetowym działaniem w realizacji zamierzonych celów.
Wczesne teorie zakładały, że o byciu przełożonym decydują pewne predyspozycje osobowościowe i cechy charakteru. Przez wiele lat istniało przekonanie, iż przywództwo jest czymś stałym, w pewnym sensie wrodzonym. Z upływem czasu działania skupiające się na identyfikowaniu i opisywaniu zachowania liderów zmieniły to przekonanie. Stwierdzono, iż zarządzania ludźmi można się zwyczajnie nauczyć. Co niektóre cechy osobowościowe pomagają jedynie w byciu liderem, nie są jednak one elementami wystarczającymi do tego aby być skutecznie zarządzać zespołem pracowników.
Efektywne oraz skuteczne kierowanie wymaga ciągłego doskonalenia. Obecnie na rynku szkolenie z zarządzania cieszy się ogromną popularnością. Jedno ze szkoleń z zakresu zarządzania a mianowicie szkolenie zarządzanie zespołem pełni kluczową rolę w każdej firmie. Jego efekty przekładają się to przede wszystkim na zyski firmy oraz wydajność pracowników. Warto zatem zwrócić uwagę na koncepcje przywództwa, które są niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania zakładu. Nie ma wzorcowego stylu kierowania. Zawsze należy zwrócić uwagę na czynniki takie jak osobowość kierownika a także profil oraz kierunek rozwoju firmy. Sposób w jaki kieruje się pracownikami podległego zespołu można zdefiniować jako styl kierowania. Firma szkoleniowa, która szkoli uczestników w tym zakresie zarządzania zespołem zapewne omawia podczas wykładu różnego rodzaju style przywództwa.
Powszechnie przyjmuje się, że styl przywódcy to oddziaływanie przełożonych na podwładnych w sposób jest trwały i powtarzalny. Jego celem jest osiągnięcie zamierzonych rezultatów i wykonanych zadań. Współpraca zespołowa przekłada się na szybkość realizacji zadań, oraz na wydajność pracowników. Dlatego istotne znaczenie ma wybór odpowiedniego stylu.
Potencjalny styl kierowania to metoda, jaką kierujący wybiera i zamierza oddziaływać na podwładnych aby zrealizować wyznaczone cele. Z kolei zaś styl rzeczywisty jest to sposób w jaki przełożony realizuje powierzone mu zadania. Wówczas nie jest on już teoretyczny lecz praktyczny.
Wyróżnia się wiele stylów, według których działają przywódcy. Jednym z nich jest styl autokratyczny, który bazuje na tym iż przełożony samodzielnie wybiera cele, a także dąży do ich realizacji, rozdzielając zadania podległym pracownikom. Decyzje mają wówczas charakter nakazu i wówczas pracownik nie ma prawa wyrazić swojego zdania lecz musi wykonywać nakazy przełożonego a następnie jest rozliczany z powierzonych zadań.
Kolejnym jest styl demokratyczny, który polega na wspólnym podejmowaniu decyzji przez przełożonego i grupę mu podległych mu pracowników. Praca odbywa się zespołowo, a kierownik bierze udział realizacji danego projektu. Typowym przykładem stylu demokratycznego jest tak zwana burza mózgów. Można również zdecydować się na styl nieingerujący w którym to pracownicy mają swobodę działania, a przełożony na żadnym etapie nie uczestniczy w pracach ani w podejmowaniu decyzji.
W praktyce bardzo często wykorzystywany jest styl kierowania, który określany jest jako konsultacyjny albo styl partycypacyjny. Często mamy również do czynienia ze stylem zadaniowym, który to jest nastawiony wyłącznie na wyniki. Może być również stosowany styl osobowy, w którym to zainteresowanie ludźmi jest najważniejsze.
Każdy z tych wymienionych stylów ma swoje zalety, ale i też wady. Aby szczegółowo poznać tajniki istniejących stylów kierowania warto korzystać z dostępnych na rynku szkoleń.
Odpowiednia wiedza, a tym samym właściwa współpraca pozwala uzyskać zdecydowanie lepsze efekty pracy, a w razie konieczności pozwala również właściwie rozwiązać konflikty i problemy występujące w zespole. Szkolenia pomogą nam rozwinąć swoje kompetencje menedżerskie i nauczą nas jak zarządzać konfliktem.
Pełne zaufanie do pracowników nie zawsze jest najlepszym wyborem, gdyż styl koleżeński nie zawsze przekłada się na realizację zamierzonych celów. Jednak przy wyborze właściwego stylu kierowania należy mieć na uwadze dobro firmy oraz pracowników.