Jaki powinien być dobry kierownik?
Zarządzanie ludźmi tylko z pozoru wydaje się być zadaniem dla wszystkich. Wbrew często słyszanym, obiegowym opinią, że „do rozkazywania i rządzenia” nadaje się każdy efektywne i skuteczne zarządzanie zasobami ludzkimi i bycie dobrym szefem to prawdziwa sztuka. I z całą pewnością ktoś kto wygłasza wyżej przytoczone opinie i sprowadza to zadanie do „rozkazywania” i „rządzenia” i naprawdę postrzega je w taki sposób – dobrym szefem nie jest lub też nie byłby gdyby miał taką okazję. Jak być dobrym szefem ? Jak kierować zespołem ? To pytanie kluczowe, na które w niniejszym artykule postaramy się odpowiedzieć, a może właściwszym określeniem byłoby „podpowiedzieć”. Podpowiemy bowiem jakie cechy powinien mieć dobry menadżer.
Punktem wyjściowym do przemyśleń w tym zakresie powinno być zagadnienie – co to jest autorytet ? Bowiem to właśnie na autorytecie opiera się efektywna współpraca na linii przełożony – podwładni. Autorytet to nic innego jak fakt bycia uznanym, cenionym i cieszącym się zaufaniem.
Mianem autorytetu określamy osobę, którą szanujemy, podziwiamy, doceniamy i zauważmy jej profesjonalizm, bezstronność, szczerość i prawdomówność, sprawiedliwość. To właśnie dlatego zagadnienie autorytetu jest w przypadku poszukiwania odpowiedzi na pytanie o cechy dobrego szefa kluczowe. Wymienione cechy to wypisz, wymaluj lista atrybutów pożądanych w przypadku osoby, która w sposób efektywny będzie zarządzać zasobami ludzkimi.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zobacz nasze szkolenia.
Jak prawidłowo oceniać pracowników? Czy przywództwa można się nauczyć? Jak zostać charyzmatycznym liderem? Jak budować zaangażowanie w firmie?
Zapraszamy.
Teoretycy nauk o zarządzeniu wymieniają różne modele przywództwa i kierowania grupą ludzi. Najbardziej pożądane jest właśnie przywództwo oparte na autorytecie. Pogląd jakoby szacunek wobec szefa powinien opierać się na lęku odszedł do lamusa co najmniej kilkanaście lat temu. Dlaczego? Najlepsze wyjaśnienie tej sytuacji zawiera się w zdaniu, że ze strachu człowiek zrobi to co musi, natomiast z sympatii zrobi wszystko.
Dobry szef cechy
Dobry szef jest zatem osobą sprawiedliwą, nie okazującą swoich prywatnych opinii na temat poszczególnych członków zespołu, lecz obiektywnie oceniających ich pracę na podstawie jej jakości i osiąganych efektów. Osoba pełniąca rolę szefa powinna mieć świadomość ciążącej na niej odpowiedzialności nie tylko za realizację powierzonych mu zadań, ale także za los i warunki pracy swoich podwładnych. Osoba aspirująca do zarządzania grupą ludzi powinna także umieć rozdzielić swoje życie prywatne od zawodowego i nie przenosić problemów domowych na swoich pracowników.
Niedopuszczalne są sytuacje podnoszenia głosu czy wręcz wyżywania się na swoich podwładnych w stresujących sytuacjach. Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych i duża odporność na stres oraz umiejętność działania pod presją czasu to kolejne niezbędne atrybuty, którymi powinien cechować się każdy lub które powinien w sobie wypracować i wyrobić każdy kto chciałby w efektywny sposób, z sukcesem zarządzać swoimi podwładnymi.
Dobry kierownik to także osoba posiadająca odpowiednią wiedzę, która pozwala mu nie tylko obiektywnie ocenić wkład pracowników włożony w wykonanie zadanie, ale także ocenić jakoś jego wypełnienia pod względem merytorycznym.
Dobry przełożony musi być także wytrawnym obserwatorem, który dostrzega zarówno słabe, jak i mocne strony swoich podwładnych. Na podstawie tej wiedzy może tworzyć zespoły projektowe oraz delegować zadanie. Umiejętność rozdzielania zadań to także kolejna z pożądanych umiejętności w przypadku kadry zarządzającej.
Naturalne predyspozycje
Czy można nauczyć się bycia dobrym szefem? Jak najbardziej tak, większość opisanych cech można w sobie wyrobić. Jednak nie należy zapominać i pomijać roli indywidualnych predyspozycji do zarządzania zespołem. Wrodzone umiejętności przywódcę, o których mowa sprawiają, że dana osoba w naturalny dla siebie sposób umie kierować ludźmi, porwać ich, poprowadzić i nakłonić do działania w zaplanowany przez niego sposób. Jednak urodzeni przywódcy to tylko mała grupa, cała reszta zwykłych śmiertelników może nauczyć się jak w odpowiedzialny, empatyczny i efektywny sposób kierować grupą podwładnych.