Jak zarządzać pracownikami z pokolenia konsumentów
Obecnie na rynku pracy mamy do czynienia z obecnością przedstawicieli różnych pokoleń. Jest to zjawisko naturalne, jednak nigdy jeszcze pomiędzy poszczególnymi pokoleniami nie występowały tak duże różnice w zakresie wyznawanych wartości, priorytetów oraz stosunku do pracy jako wartości oraz do hierarchii panującej w środowisku pracy. Pokolenia na rynku pracy to zarówno wyzwanie, bo zarządzanie nimi i podejście do przedstawicieli poszczególnych generacji powinno się różnic, ale również szansa. Szansa ponieważ odpowiednio wykorzystane różnorodne atuty poszczególnych generacji mogą przysłużyć się firmie, działając na jej korzyść oraz wnosząc do niej różne perspektywy, wizje i pomysły.
Nic więc dziwnego, ze hasła takie jak: „współpraca w zespole szkolenie” oraz „zarządzanie pokoleniami szkolenie” to często wyszukiwane frazy. I słusznie bo regularne szkolenia kadry zarządzającej zarówno z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi ogólnie, jak i z zakresu zarządzania pokoleniami czy też umiejętności budowania współpracy w zespole, także takim składającym się z przedstawicieli różnych generacji to podstawa i powinny stanowić standard w każdym przedsiębiorstwie.
Zarządzanie pokoleniem XYZ to niezwykle odpowiedzialne i wymagające stosownej wiedzy, doświadczenia i wyczucia zadanie. Każda z poszczególnych generacji (X, Y oraz Z) cechuje się innymi atutami i posiada inne ograniczenia, wyznaje inne wartości i ma inne podejście do pracy i hierarchii. To wszystko sprawia, że każda z generacji wymaga indywidualnego podejścia, innych, odpowiednio dobranych sposobów komunikacji i formułowania komunikatów.
Generacje X, Y oraz Z określane są często wspólnym mianem jako pokolenia konsumentów. I choć z pozoru kwestia podejścia do zakupów i zachować konsumenckich przedstawicieli danego pokolenia nie ma znaczenia i nie wpływa na ich funkcjonowanie w środowisku pracy jest to niezwykle istotne i w oparciu o tą wiedzę można dostosowywać i budować komunikację i sposób zarządzania pracownikami pochodzącymi z danych generacji na gruncie zawodowym, w środowisku pracy.
Jako pokolenie konsumentów szczególnie opisywani są millenialsi czyli generacja Y. W Polsce jest to pokolenie aktywne zawodów, to właśnie oni aktualnie rządzą pod względem liczebnym polskim rynkiem pracy. To oni kupują i wydają pieniądze. Za ich sprawą w naszym kraju miejsce ma lub raczej miała swoista rewolucja produktowa i sposób patrzenia na zakupy i podejścia do nich.
Millenialsi to pokolenie, które weszło w dorosłość już na rynek dóbr konsumenckich. Nic więc dziwnego, ze cechują się wyższymi oczekiwania i mają większe wymagania niż wcześniejsze pokolenia ich rodziców i dziadków. Millenialsi oczekują więcej nie tylko jeśli chodzi o zakupy. Ta sama perspektywa odnosi się do wszystkich aspektów ich życia, także sfery zawodowe.
To pokolenia wymagające, która aby być usatysfakcjonowanym potrzebuje solidnych podstaw finansowych, pozwalających na nabywanie dóbr odpowiedniej jakości., Duże znaczenie ma dla nich kwestia rozpoznawalności marki.
Tradycyjne formy reklamy i przekazów marketingowych nie mają na nich wpływu. W sferze zawodowej ta cecha również znajduje odzwierciedlenie, aby do nich dotrzeć komunikat musi być interesujący.
To co w dużej mierze determinuje sukces i znaczenie firmy na rynku w oczach millenialsów to digitalizacja i obecność organizacji w sieci. Pokolenie to duża część swojego życia i kontaktów zarówno tych zawodowych jak i towarzyskich przenosi do świata wirtualnego. Jak pokazują badania aż trzy czwarte z nich śpi ze swoimi smartfonami.
Duże znaczenia ma dla nich także storytelling. Strategia marketingowa polegająca na odpowiadaniu historii nie jest niczym nowym, ale dla pokolenia konsumentów ma znaczenie i trafia do nich. Fakt ten również można wykorzystać formując komunikaty i przekazy, z którymi chcemy aby millenialsi się utożsamiali właśnie w formie historii i osadzając je w szerszym kontekście. W oparciu o tę wiedzę możemy skutecznie budować zaangażowanie pracowników i zwiększać ich utożsamianie się z misją i wizją firmy.