Jak wyznaczać role w zespole projektowym?
W projektach o standardowym typie zarządzania wyznaczanie roli w zespołach wydaje się stosunkowo proste. Zwykle mamy do czynienia z kierownikiem projektu, być może liderem projektu, oraz osobami przypisanymi do ról w zależności od rodzaju posiadanej ekspertyzy i kompetencji.
W zwinnym zarządzaniu nie tylko poziom wiedzy lub specjalizacja ma znaczenie, ale również bardzo często profil psychologiczny pracowników. Muszą oni być odporni na stres, i pracować pod presją czasu, komunikatywni, zdolni to automotywacji, z nastawieniem, że wszystko jest możliwe do zrobienia.
Podczas kiedy w starszych typach zarządzania członkowie zespołu skupiają się przede wszystkim na obowiązkach wynikających z poziomu lub dziedziny ich ekspertyzy, w zwinnych zespołach umiejętności i wiedza przeplatają się ze sobą.
Dla przykładu, jeśli jedna osoba jest silniejsza w dziedzinie A, ale słabsza w dziedzinie B, a druga osoba odwrotnie, nie oznacza to, że osoba A nie może sprostać rozwiązaniu problemu należącego wciąż do dziedziny B, z pomocą lub bez tej drugiej osoby. Szkolenia agile przygotowują do pracy w ramach zwinnego sposobu zarządzania poprzez przekazanie informacji zarówno teoretycznych, jak i praktycznych.
Szkolenie product owner jest formą warsztatów polecanych tym, którzy będą w ciągłym kontakcie z klientem oraz z członkami zespołu, przekazując istotne informacje dotyczące szczegółów realizacji projektów.
Każdy członek zwinnego zespołu będzie bardziej obeznany z tematyką agile poprzez uczestnictwo w szkolenia scrum developer. Jest to specyficzny kurs, prezentujący informacje dotyczące technik wykonywania pracy w zespole agile. Dobrze jest mieć taką osobę w firmie, która ukończyła szkolenie agile foundation.
Dzięki temu szkoleniu nabyła ona wiedzę niezbędną do prawidłowego wdrażania zwinnego stylu zarządzania i może funkcjonować jako swojego rodzaju wewnętrzny agile coach, upewniając się co jakiś czas, że wszystkie zespoły projektowe pracują wykorzystując uzgodnione techniki oraz instrumenty.