Jak wprowadzić do organizacji techniki zarządzania zespołem?
Zarządzanie zespołem - to bez wątpienia jest czasem dość trudne zadanie. W końcu bowiem mamy zarządzać osobami w różnym wieku, z różnym wykształceniem, sposobem komunikowania się, preferencjami. Takich zmiennych jest naprawdę całkiem sporo. Dlatego też warto nauczyć się zarządzania zespołem.
Jak skutecznie zarządzać zespołem?
Przede wszystkim jednak musimy sobie dokładniej powiedzieć, co jest problematyczne w zarządzaniu zespołem, na jakie sektory powinniśmy podzielić takie zagadnienie, aby wiedzieć, w jakich obszarach się rozwijać.
- Budowanie zespołu
Na początku należy stworzyć zespół. Tu wyróżniamy dwa etapy. Pierwszy odnosi się do zatrudnienia odpowiednich osób na dane stanowisko, natomiast drugi - do stworzenia zespołu z owych zatrudnionych osób. Na początku zatem trzeba wiedzieć, kogo dokładnie chcemy zatrudnić. Już na wstępie należy także uważnie patrzeć, czy dane osoby na pewno będą umiały i chciały zgrać się jakoś. Czy np. nie zatrudniamy samych liderów, którzy będą konkurowali ze sobą. Dalej trzeba z tych ludzi, których zatrudnimy stworzyć zgrany zespół. Na pewno zaś żadna firma nie ma czasu czekać, aż taki proces integracji zajdzie naturalnie, dlatego też należy go przyspieszyć jak tylko się da. W grę wchodzą tu różne imprezy, wyjazdy itp. - Strategia szefowania
Zarządzanie zespołem to także wybór odpowiedniej strategii szefowania. Dla niektórych grup najlepsza będzie opcja szefa jako partnera, w innych firmach sprawdzi się model bez mała wojskowy. Wszystko zależy od zadań, jakie zespół ma wykonać oraz od charakteru samego zespołu. - Zarządzanie pokoleniami
Warto także mieć pełną świadomość tego, że poszczególne pokolenia zdecydowanie różnią się między sobą - także w zakresie funkcjonowania. A w firmie najprawdopodobniej będziemy mieć taką sytuację, że spotkamy się z kilkoma pokoleniami w jednej grupie. Albo też, że będziemy mieć pod sobą samych przedstawicieli pokolenia Y, które uznawane jest za dość oryginalne i na swój sposób trudne w zarządzaniu z uwagi przede wszystkim na zupełnie inny styl i życia i podejście do życia. - Motywowanie pracowników
Oczywiście trzeba także pochylić się nad zagadnieniem motywowania i angażowania pracowników. A także ich wzajemnej współpracy. W końcu to dzięki temu osiągniemy efektywne wyniki. Warto tu jednak stanowczo podkreślić, że motywowanie dla każdego pracownika będzie nieco inne. - Szkolenia, konferencje, wyjazdy, talenty
Na koniec warto jeszcze zaznaczyć, że techniki zarządzania zespołem obejmują także organizację szkoleń, kursów, dopasowanie ich do pracowników, pracę nad talentami itp. Umiejętności szefa czy lidera w tym zakresie naprawdę mają bardzo duże znaczenie.
Szkolenia - najważniejsza sprawa
Wróćmy zatem do tematu tego artykułu - jak wprowadzić do organizacji techniki zarządzania zespołem? Ano cóż - szkoląc się. Jak to zostało wspomniane jednak wcześniej techniki zarządzania zespołem odnoszą się do naprawdę wielu aspektów jego pracy. A zatem warto zainwestować w: współpraca w zespole szkolenie, budowanie zespołu szkolenie, kursy z zarządzania pokoleniem, z motywowania i z wielu, wielu innych dziedzin.
Oczywiście jednak nie wszystko na raz. Na początek warto podszkolić się w tym zakresie, który nam szczególnie kiepsko idzie. Co prawda niektóre teorie mówią też, że powinniśmy się skupić na zaletach, a to czego nie umiemy w ogóle zostawić na później. Generalnie każdy musi tutaj już sam podjąć decyzję.
Warto jednak zaznaczyć, że niezależnie od tego, co wybierzemy, trzeba dzisiaj naprawdę uważnie patrzeć na przeróżne szkolenia z zakresu technik zarządzania zespołem i ogólnie informacji biznesowych. Niestety bowiem nie ma żadnych regulacji odnośnie tego, kto prowadzi dane szkolenie - w zasadzie może to by nawet osoba, która nic nie wie, nie jest zrzeszona w żadnej organizacji. Dlatego też patrzmy uważnie na kompetencje i referencje organizatora szkolenia, jakie opinie i komentarze ma dana firma organizująca taki kurs oraz czy zdobędziemy konkretny certyfikat po ukończeniu kursu.