Codzienna praca związana ze sprzedażą u wielu jest przyczyną stresu. Jego poziom zależy naprawdę od wielu czynników jednak najczęściej przyczyniają się do tego lęk przed odrzuceniem, brak umiejętności skutecznego przedstawiania produktu, brak zaangażowania i entuzjastycznego podejścia do wykonywanej pracy czy problemy w ciężkich sytuacjach np. przy łagodzeniu konfliktu z tak zwanym ''trudnym klientem''. Dla wielu kłopotem staje się właściwa i zachęcająca klienta do kupna danego produktu jego prezentacja. Wielu sprzedawców najczęściej popełnia w trakcie prezentacji dwa dość istotne błędy:
- nie potrafią trafić lub wzbudzić w odbiorcy prezentacji potrzeby posiadania danego produktu
- po prostu źle dobierają słowa, przez co większość potencjalnych klientów nie widzi powodu do zakupu nawet wydawałoby się niedrogiej rzeczy.
Jest duża różnica między stwierdzeniem '' oferuje Państwu bardzo drogie, ale za to bardzo skuteczne suplementy do waszej codziennej diety'' a '' oferuje Państwu bardzo skuteczne, ale za to bardzo drogie suplementy waszej codziennej diety''. Tu kolejność zdań odgrywa największe znaczenie, znaczna większość klientów ulegnie namowom po wypowiedzeniu drugiego stwierdzenia. Być może wielu uzna to za pewnego rodzaju manipulację.
Jakie są najskuteczniejsze modele rozmów sprzedażowych? Jak podnieść skuteczność sprzedaży w dziale? Sprawdź te szkolenia:
Gamma. Firma szkoleniowa roku!
Być może jest to i prawda, ale nie ma się co oszukiwać - jeśli chcesz coś skutecznie sprzedać a przy tym osiągnąć satysfakcjonujący zysk tego rodzaju gierki słowne mogą bardzo w tym pomóc. Jednak bardziej niż manipulacja do określenia takiej sytuacji pasuje słowo perswazja. Zadanie to ułatwiają również sami klienci podatni na takie słowa.
Pewność siebie i świadomość wypowiadanych słów ma wielkie znaczenie dla zmniejszenia poziomu stresu lub wręcz jego wyzbycia się u sprzedawcy. Manipulacja manipulacją ale bardzo ważne w tym jest również etyczne podejście do tematu. Mając świadomość, że sprzedaje się produkt bardzo wartościowy za przyzwoitą cenę, nie oszukując przy tym wielu ludzi sprzedawca pozbywa się stresu związanego z oszukiwaniem niejako klienta. A zrelaksowany sprzedawca potrafi działać naprawdę zdecydowanie bardziej efektywnie. Dobra jakość produktu pozwala sprzedawcy na rozwinięcie swoich umiejętności sprzedażowych.