Jak organizować pracę według scrum?
Organizacja pracy to temat dość istotny w zasadzie każdej firmie. Zależy od niej naprawdę sporo, a niestety nie jest wcale ją tak łatwo wprowadzić do życia firmy - a przynajmniej nie w takiej formie, aby wszystko działało. Problemy pojawiają przy zwykłej organizacji... a co dopiero się dzieje przy ogranizacji według scrum?
Cóż... to pytanie właśnie często zadawane jest w takim właśnie dramatycznym kontekście, a okazuje się, że po przejściu trudnego etapu wdrożenia, tak naprawdę scrum wcale nie jest trudny do zastosowania w firmie i do organizacji pracy. Jak organizować pracę według scrum?
Krok pierwszy - role w zespole
Przede wszystkim trzeba zaznaczyć, że scrum posiada dość specyficzny zespół. Składa się on z trzech głównych ról. Mamy tu scrum mastera, który dokładnie bardzo ocenia zawsze, czy scrum jest dobrze stosowany, czy metodyka jest zachowana itp.
Dalej mamy jeszcze product ownera. Ta osoba z kolei przede wszystkim dba o relacje z klientem - o to, czy produkt spełnia jego oczekiwania, czy wszystko jest tak, jak powinno itp. Ponadto to właśnie produkt owner najbardziej odpowiedzialny jest ze wszystkich za organizację pracy i zadań w takim zespole. Dalej mamy jeszcze zespół deweloperski, czyli grupę specjalistów w swoich dziedzinach, którzy sprawują pieczę nad całością.
Oczywiście alby dokładniej zrozumieć, na czym polegają konkretne role i jak je zastosować w firmie, należy zainwestować w szkolenia scrum product owner, szkolenie scrum developer, szkolenia scrum master.
Krok drugi - wymiar pracy
W scrum występuje coś bardzo specyficznego a mianowicie sprint. Generalnie w agile jest tak, że nie ustanawia się na początku pełnego planu. Zakłada się bowiem, że na początek wystarczy pewien ogół, który wraz z postępem prac oraz rozwojem projektu będzie się precyzował.
Chodzi o to, aby w razie nagłych zmian na rynku, zmian klienta itp. nie tracić wszystkiego, tylko mieć spokojnie możliwość przekształcenia tego w coś innego. Sprint natomiast to krótki okres intensywniejszej pracy, który następuje po dograniu pewnych kwestii.
Potem na nowo sprawdzane jest, czy to, co powstało w wyniku sprintu podoba się klientowi, będzie odpowiednie na rynek itp. czy nie. W razie czego tracimy tylko jeden sprint a nie czas poświęcony na jeden projekt.