Jak odpowiednio dobrać role w scrum?
Scrum to jedna z metodologii, które umożliwiają zdobycie celów określonych w scrum. Specyficzne dla tej metodologii jest to, że występuje tu zespół scrum, w którym wyróżnić można trzy główne role. Są to product owner, scrum master oraz scrum developer. Jak odpowiednio dobrać je do różnych osób i co jest tutaj tak w zasadzie naprawdę istotne?
Scrum master - współczesny nauczyciel duchowy
To brzmi aż dziwnie, ale rzeczywiście w zespole scrum, scrum master odgrywa niejako rolę mistrza, nauczyciela duchowego, który pomaga, motywuje, gani, czuwa nad tym, aby wszystko odbywało się zgodnie z zasadami scrum.
Zasadniczo powinna to być osoba ciesząca się autorytetem, posiadająca duże umiejętności interpersonalne, łagodzenia konfliktów, motywowania. Co więcej - powinna to być także osoba naprawdę dobrze znająca się na metodologii scrum. Zdecydowanie konieczne jest także zainwestowanie tutaj w odpowiednio wysokiej jakości szkolenia scrum master.
Product owner - organizator i negocjator
Kim w takim razie jest product owner? Otóż jest to osoba zajmująca się szeroko pojętymi kontaktami z klientami. Dodatkowo to w zasadzie ona trzyma stery projektu, a na pewno już pod kątem organizacyjnym i rozdzielania zadań, ustalania terminów itp.
Tutaj także bardzo ważne są odpowiednie szkolenia scrum product owner. Osoba na tym stanowisku zatem powinna posiadać dość sporo cech naturalnego lidera. Taki product owner musi umieć dogadać się z różnymi osobami, negocjować, organizować...
Scrum developer
Teoretycznie wydawałoby się, że będą to zwykli pracownicy. Jednak zupełnie tak oczywiście nie jest. Scrum developerzy faktycznie podlegają pod product ownera i scrum mastera, jednak jednocześnie pracuje z naprawdę całkiem sporą dozą autonomii, która spokojnie pozwoli mu odpowiednio wykorzystać talenty.
Na koniec trzeba jeszcze dodać, że nie tylko product owner powinien przejść szkolenie product owner - przydałoby się, gdyby zainwestowały w niego również inne osoby związane chociażby z zatrudnianiem pracowników danej firmy itp.