Jak można zbadać komunikację wewnętrzną w firmie?
Od tego, w jaki sposób prowadzona jest komunikacja w przedsiębiorstwie będzie zależeć to, czy odniesie ono sukces czy też jego działania zostaną skazane na porażkę. W pierwszej kolejności trzeba zastanowić się nad tym czym jest komunikacja oraz jakie są jej rodzaje. Kolejna kwestia to badanie jakości komunikacji wewnętrznej w firmie i na końcu - co można zrobić, aby taka komunikacja była bardziej efektywna.
Czym właściwie jest komunikacja?
Komunikacja to nic innego jak przekazywanie komunikatu pomiędzy odbiorcą a nadawcą. Wyróżnić można komunikację wewnętrzną, zewnętrzną, werbalną, niewerbalną, pionową, poziomą, bezpośrednią jak i pośrednią. Wiele z tych pojęć jest oczywistych i nie wymagają dodatkowego komentarza. Można skupić się na pojęciu komunikacji wewnętrznej. Otóż zachodzi ona w ramach jednego przedsiębiorstwa.
Komunikacja wewnętrzna prowadzona może być pionowo i poziomo (pionowo między szefem i podwładnymi, poziomo między pracownikami tego samego szczebla). Komunikacja bezpośrednia ma miejsce gdy dwie osoby ze sobą rozmawiają, natomiast pośrednia, gdy występuje dodatkowy nośnik komunikatu jak na przykład e-mail.
Badanie komunikacji wewnętrznej w firmie
Nie jest to zadanie proste, ponieważ nie istnieją skuteczne narzędzia które w sposób jednoznaczny mogłyby określić poziom komunikacji w firmie. Można pokusić się o przeprowadzenie ankiet wśród pracowników, w których mogliby się oni wypowiedzieć na temat osobistych odczuć odnośnie jakości komunikacji w przedsiębiorstwie.
Niezależnie od wyników badań warto inwestować w szkolenia pracowników z komunikacji interpersonalnej. Szkolenie komunikacja wewnętrzna w firmie jest propozycją zarówno dla małych jak i dla dużych przedsiębiorstw.
Takie szkolenie ułatwi współpracę pracownikom na różnych szczeblach. Szkolenie z komunikacji w zespole przynosi bardzo dobre efekty. Już przy najbliższych projektach będzie widać czego pracownicy nauczyli się podczas szkolenia, takim wymiernym wskaźnikiem może być jakość budowanych komunikatów i tego, jak przekładają się one na efektywność pracy.