Feedback. Udzielanie informacji zwrotnych 1/2

Udzielanie informacji zwrotnych (feedback) na temat zachowania drugiej osoby powinno wspomagać rozwój i zmianę zachowania, a nie zniechęcić do działania. Nikt nie lubi być oceniany, ostro krytykowany lub traktowany z góry.

Gamma - Feedback. Udzielanie informacji zwrotnych 1/2

Osobom uczącym się należy okazać akceptację i pokazać, że mają prawo popełniać błędy. Może się jednak okazać, że nawet przy zastosowaniu powyższych zasad natrafimy u osoby ocenianej na opór. Większość osób ma trudności w wysłuchaniu uwag krytycznych i reaguje postawą obronną.


Postawy obronne w sytuacji oceny


Zaprzeczanie faktom

  • Osoba oceniana nie chce przyznać się do popełnianych błędów, lub negatywnego zachowania, np.:
    A: „Nie utrzymujesz czystości na swoim stanowisku pracy”
    B: „Nieprawda, wydaje Ci się. Codziennie rano przed pracą porządkuję biurko!”

  • Jednym z rozwiązań w obliczu takiej reakcji jest skoncentrowanie się na faktach, a nie na osobie i jeśli to możliwe pokazania argumentów, którym zaprzeczyć się nie da (np. zwrócić konkretnie uwagę na niestarty kurz lub rozrzucone kartony itp.).

Usprawiedliwianie się

  • Osoba oceniana próbuje nas przekonać, że błędy, czy nieprawidłowości nie wynikają z jej winy, ale z czynników niezależnych od niej.

  • Najczęściej są to jakieś przyczyny zewnętrzne np.:
    „Nie dało się inaczej w tej sytuacji, Zostałem do tego zmuszony”.

  • Mogą być to również przyczyny wewnętrzne (np. tłumaczenie się brakiem pewnych predyspozycji).

  • Możliwym rozwiązaniem podczas takiej reakcji ocenianego jest odwoływanie się do faktów, a nie generalizowanie zachowania, wskazywanie na różne warunki, w których dany błąd się pojawia. Możemy również zapytać osobę ocenianą, co musiałoby się stać, aby miała wpływ na przebieg swojego zachowania w tej sytuacji.

Współpracuje z nami ponad 100 trenerów. W ciągu jednego roku przeszkoliliśmy ponad 6 tys. klientów indywidualnych i ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Oferujemy szkolenia otwarte i szkolenia zamknięte - w siedzibie firmy zamawiającej szkolenie. szkolenia hr bp i szkolenia dla administracji publicznej. Zobacz nasze nowe szkolenia: ESSENCE LEARNING.

 

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza