Feedback. Udzielanie informacji zwrotnych 1/2
Udzielanie informacji zwrotnych (feedback) na temat zachowania drugiej osoby powinno wspomagać rozwój i zmianę zachowania, a nie zniechęcić do działania. Nikt nie lubi być oceniany, ostro krytykowany lub traktowany z góry.

Osobom uczącym się należy okazać akceptację i pokazać, że mają prawo popełniać błędy. Może się jednak okazać, że nawet przy zastosowaniu powyższych zasad natrafimy u osoby ocenianej na opór. Większość osób ma trudności w wysłuchaniu uwag krytycznych i reaguje postawą obronną.
Postawy obronne w sytuacji oceny
Zaprzeczanie faktom
- Osoba oceniana nie chce przyznać się do popełnianych błędów, lub negatywnego zachowania, np.:
A: „Nie utrzymujesz czystości na swoim stanowisku pracy”
B: „Nieprawda, wydaje Ci się. Codziennie rano przed pracą porządkuję biurko!” - Jednym z rozwiązań w obliczu takiej reakcji jest skoncentrowanie się na faktach, a nie na osobie i jeśli to możliwe pokazania argumentów, którym zaprzeczyć się nie da (np. zwrócić konkretnie uwagę na niestarty kurz lub rozrzucone kartony itp.).
Usprawiedliwianie się
- Osoba oceniana próbuje nas przekonać, że błędy, czy nieprawidłowości nie wynikają z jej winy, ale z czynników niezależnych od niej.
- Najczęściej są to jakieś przyczyny zewnętrzne np.:
„Nie dało się inaczej w tej sytuacji, Zostałem do tego zmuszony”. - Mogą być to również przyczyny wewnętrzne (np. tłumaczenie się brakiem pewnych predyspozycji).
- Możliwym rozwiązaniem podczas takiej reakcji ocenianego jest odwoływanie się do faktów, a nie generalizowanie zachowania, wskazywanie na różne warunki, w których dany błąd się pojawia. Możemy również zapytać osobę ocenianą, co musiałoby się stać, aby miała wpływ na przebieg swojego zachowania w tej sytuacji.
Współpracuje z nami ponad 100 trenerów. W ciągu jednego roku przeszkoliliśmy ponad 6 tys. klientów indywidualnych i ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Oferujemy szkolenia otwarte i szkolenia zamknięte – w siedzibie firmy zamawiającej szkolenie. szkolenia hr bp i szkolenia dla administracji publicznej. Zobacz nasze nowe szkolenia: ESSENCE LEARNING.
Onboarding – jak skutecznie wdrożyć nowego pracownika?
Jakość wdrożenia pracownika wpływa na wizerunek pracodawcy, zaangażowanie pracownika a w konsekwencji retencję. Mądry Onboarding wpływa na szybsze rozumienie zakresu obowiązków i odpowiedzialności, a więc… Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz
tam:
- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej