Czym jest stres? Jak pomóc pracownikom go opanować?
Techniki redukcji stresu to jeden z tematów, którym warto poświęcić czas na szkolenie. Radzenie sobie ze stresem to cenna umiejętność, która wpływa na… praktycznie wszystkie efekty życia. A jeżeli stawiasz przed pracownikami wysokie wymagania, jesteś im winny zapewnienie narzędzi i warunków najlepszych z możliwych. Nie tylko wtedy, gdy mowa o tych bezpośrednio dotyczących wykonywanych zadań.
Czym jest stres?
Stres to naturalna reakcja organizmu, która jest ważnym ewolucyjnym przystosowaniem. W sytuacji zagrożenia produkowane są hormony wyzwalające reakcję obrony lub ucieczki, pomagające maksymalnie się skoncentrować i zebrać wszystkie siły na krótki czas potrzebny do uratowania się przed groźną sytuacją. W obecnych czasach jednak niewiele jest sytuacji wymagających natychmiastowej reakcji walki lub ucieczki, po której następuje spadek napięcia.
Stres częściej jest długotrwały, a to prowadzi do pogorszenia zdrowia zarówno psychicznego, jak i fizycznego. A w firmie – wpływa nie tylko na tzw. wellbeing poszczególnych pracowników, ale również na ich funkcjonowanie w zespole. Dlatego jeśli pracownicy często są pod dużą presją, warto zadbać o odpowiednie szkolenie.
Radzenie sobie ze stresem można wyćwiczyć, jak każdą inną umiejętność. Opanowany, zanim przybierze rozmiary paniki, stres będzie niższy na każdym możliwym poziomie i w każdym aspekcie.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jeden z najbardziej uznanych ekspertów prawnych, Łukasz Prasołek, prowadzi szkolenie dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi – w oparciu o orzecznictwo sądowe. Zapraszamy PRZECIWDZIAŁANIE MOBBINGOWI I DYSKRYMINACJI W MIEJSCU PRACY
Uczestników tego szkolenia interesuje również:
Stres w pracy – jak wpływa na załogę
Jest wiele objawów, jakie może przyjmować stres. Szkolenie dotyczące tego zagadnienia zazwyczaj omawia je we wprowadzeniu. Napięcie psychiczne i jego fizjologiczne skutki mogą powodować rozkojarzenie, nerwowość, bóle głowy, nudności i wiele innych objawów – co oczywiście odbija się na możliwości wykonywania zadań, koncentracji i racjonalnym myśleniu.
Jeżeli chociaż jedna osoba jest zestresowana, powoduje to napięcia wewnątrz grupy (dlatego zafundowanie pracownikom szkolenia z komunikacji interpersonalnej może pomóc w rozładowywaniu takich sytuacji). A długotrwały stres to także większa liczba nieobecności z powodu różnych dolegliwości i chorób, które wyzwala. Dlatego z punktu widzenia lidera czy pracodawcy warto uczyć ludzi, jak zwalczać stres.
Szkolenie z tego zagadnienia po prostu się opłaca, pozwala uniknąć trudnych do rozwiązania konfliktów, wpłynąć na zadowolenie i skuteczność pracowników oraz wydajność całej firmy.
Jak radzić sobie ze stresem w pracy – szkolenie dla pracowników
Warto docenić narzędzie do kierowania zespołem, jakim w istocie jest wsparcie w nauce opanowywania stresu i napięcia. Mówiące, jak radzić sobie ze stresem w pracy, szkolenie będzie wartością dodaną nie tylko pod względem bezpośredniej opłacalności. Poprawi również wizerunek firmy w oczach pracowników, którzy będą mieli poczucie, że przełożeni naprawdę o nich dbają i mają świadomość tego, że pracują z ludźmi, a nie maszynami.
Jak powinno wyglądać szkolenie stres w pracy? Może ono mieć formę zarówno kilkugodzinnych warsztatów, jak i cyklu spotkań albo kilkudniowego wyjazdu z rozbudowaną częścią praktyczną oraz integracją. Wszystko zależy od możliwości i potrzeb firmy i pracowników. Bardzo ważne dla skuteczności jest, aby nie był to tylko wykład, ale przede wszystkim ćwiczenia. Taki przebieg szkolenia pozwoli lepiej zapamiętać techniki, zrozumieć, na czym polegają, a także poczuć, jak pod ich wpływem wycisza się ciało i umysł.
Szkolenie radzenia sobie ze stresem powinno też mieć program dostosowany do specyfiki pracy i do ewentualnych szczególnych sytuacji. Na przykład w pracy zespołowej bardzo ważne są szkolenia z komunikacji interpersonalnej.
Warto znać techniki radzenia sobie ze stresem takie jak:
- wizualizacje
- medytacja
- ćwiczenia oddechowe
- gimnastyka odprężająca (istnieją ćwiczenia, które można wykonywać przy biurku).
To metody doraźne, które pomogą zwalczać napięcie, gdy ono już się pojawia, a także redukować je długotrwale. Jednak ważne również są praktyczne sposoby panowania nad czynnikami powodującymi stres. Szkolenie takie może obejmować zarządzanie swoim czasem i zadaniami, współpracę i podział obowiązków w grupie, przepływ informacji, optymalizacji itp.
Szkolenie stres w pracy dla kadry kierowniczej
Nie tylko pracownicy niższego i średniego szczebla bywają zestresowani i nie tylko im pomocne będą nowe techniki i umiejętności. Również i ci, na których spoczywa większa odpowiedzialność i decyzyjność, nie zawsze wiedzą, jak radzić sobie ze stresem w pracy.
Szkolenie z tego zakresu pomoże być skuteczniejszym i bardziej przyjaznym dla pracowników, bo zrelaksowanym. Czasem także i szefom zespołów, a może szczególnie im, przydają się szkolenia z komunikacji interpersonalnej. A dodatkowo warto przeprowadzić spotkanie z trenerem lub konsultantem inne niż typowe szkolenie.
Stres w pracy można redukować także poprzez otoczenie pracowników oraz sposób kierowania zespołem. I warto o tym pamiętać.