Employee branding jest pojęciem stosunkowo nowym, choć jego wartość merytoryczna jest duża. Ściśle wiąże się z działaniami, które mają wzmocnić wizerunek firmy. Przekłada się to na brand czyli po prostu świadomość marki. Wypracowanie konkretnej roli, dla uzyskania rozwoju i wzmocnienia pozycji firmy. Zazwyczaj pracownicy wykonując określone działania, myślą o korzyściach, które mogą osiągnąć, jednak w employee brandingu, liczy się korzyść firmy, a nie jednostki. Wszystkie sytuacje analizowane są pod kątem dobra firmy, zatem pracownik, jako jej przedstawiciel powinien zachowywać się określony i wymagany sposób. Musi on reprezentować wartości i swoim przykładem działać na jej korzyść. Przede wszystkim trzeba przekazać wiedzę na temat marki co może być realizowane poprzez wdrażanie nowych pracowników. Pracownicy, którzy realizują brand mogą liczyć na dodatkowe nagrody oraz premie, co rozumiane jest jako system gratyfikacji.
Wszystkie działania nastawione są na jeden i oczywisty cel. Chodzi o budowanie wizerunku firmy, co przekłada się na wzmocnienie pozycji na rynku. Szczególnie jest to ważne przy rynku pełnym konkurencji. Oczywiście wiąże się to z zyskami i rozwojem firmy. Każdy pracownik reprezentuje swoją firmę zarówno w kontakcie z klientem, kandydatem czy też organizacją.
Wobec tego wszystkie zachowania muszą być związane z marką oraz brandem. Oczywiście warto się zastanowić czy są one wiarygodne i będą dobrze oraz pozytywnie odbierane przez potencjalnych klientów. Dlatego we wszystkich działaniach należy zachować umiar, aby osiągnąć określony efekt. Być może doskonałym rozwiązaniem jest nie rygorystyczny employee branding, ale w wersji umiarkowanej, gdyż wtedy powinien osiągnąć dany i zamierzony rezultat. Najlepsi pracownicy mogą czuć niechęć do tego typu rygorystycznych i narzuconych zachowań. A jak powszechnie wiadomo pracownicy z specjalistyczną wiedzą oraz doświadczeniem budują wizerunek firmy i są niezwykle cenni dla pracodawcy, stąd odgórne narzucanie określonych zachowań, niekiedy przynosi sprzeczny efekt.