Często słyszymy o procesie zwanym CRM. Jest to nic innego, jak tylko zarządzanie relacjami z klientem (od angielskiego wyrażenia Customer Relationship Management). Oznacza to zbiór schematów działań i procedur, które wykorzystywane są do uzyskania jak największej wydajności i niezawodności prowadzenia relacji z klientami.
Zarządzanie relacjami z klientami bardzo ściśle powiązane jest z technologią informatyczną. Trudno wyobrazić sobie optymalizację i standaryzację pewnych działań bez skutecznego programu komputerowego. Używa się go m. in. do wprowadzania zamówień, tworzenia informacji o realizacji konkretnych etapów w procesie sprzedaży lub automatyzacji wysyłania mailingu z najnowszymi ofertami firmy.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zdobądź niezbędną wiedzę i umiejętność profesjonalnej sprzedaży i obsługi klienta. Zapraszamy na szkolenie z technik sprzedaży, na którym uczestnicy zostaną gruntownie przygotowani z zakresu profesjonalnej obsługi klienta. Na szkoleniu zostaną omówione m. in.: przygotowanie do spotkania, budowanie relacji z klientem, argumentacja i przekonanie klienta do oferowanego produktu, negocjowanie warunków umowy, finalizowanie transakcji.
Szkolenia powiązane z tym tematem: szkolenie z obsługi klienta, sprzedaż narracyjna.
CRM to oczywiście również ludzie. Istnienie żadnej firmy handlowej nie byłoby możliwe bez czynnika ludzkiego - to właśnie oni odpowiedzialni są za sprzedaż oraz szeroko pojętą obsługę klienta. Elementem zarządzania relacjami jest więc opracowana struktura, pewne standardy, które obowiązują każdego pracownika. Do CRM zaliczymy więc system reklamacyjny, standardy sprzedażowe i informacyjne (np. informacja klienta o dodatkowych usługach czy sposobie wymówienia umowy).
CRM składa się z trzech podstawowych filarów:
- komunikacyjny - to właśnie wszyscy ludzie, którzy utrzymują kontakt z klientami (pracownicy działu obsługi, sprzedaży, reklamacji)
-
- operacyjny - zbiera informacje o kliencie, jest odpowiedzialny za poprawne wykonanie zakupionej usługi
- analityczny - analizuje i opracowuje dane zebrane z systemu operacyjnego, dzięki czemu może przedstawić dla klienta lepszą ofertę lub oszacować poziom jego zadowolenia z otrzymanego towaru
Zarządzanie relacjami z klientem jest niezbędnym elementem każdej firmy o charakterze handlowo-usługowym. Prowadzony jest przez bardzo wielu pracowników, którzy czasem nawet nie zdają sobie sprawy z tego, jak istotne jest ich zachowanie czy utrzymanie odpowiednich standardów sprzedaży czy obsługi klienta, które oddziałują na ich chęć do utrzymania relacji z firmą.