Asertywność jest jedną z najważniejszych i najbardziej wyraźnych cech osobowościowych, którą charakteryzują się "rekiny biznesu". Wszyscy, którzy odnieśli sukces, bez względu na branżę, stanowisko czy wykształcenie, posiadają bardzo dobrze rozwinięte umiejętności miękkie, w tym również asertywność.
To właśnie ona pozwala na dążenie do celu wbrew przeciwnościom oraz skuteczną odmowę w momencie, gdy dana sytuacja tej odmowy wymaga.
Asertywność często mylona jest z upartością i brakiem empatii. Osoby asertywne nie tylko potrafią powiedzieć słowo "nie", ale również uargumentować swój wybór i przyznać się do błędu. Cechuje je pewnego rodzaju pokora i świadomość mądrości innych, którą potrafią wykorzystać.
Osoby asertywne to nie te, które ślepo przeciwstawiają się innym - to ci, którzy swoją wiedzę i doświadczenie potrafią zweryfikować i na ich podstawie dokonać własnych wyborów.
Asertywność przydaje się każdego dnia, szczególnie w życiu zawodowym. Jest niezbędna do prowadzenia różnych negocjacji handlowych, to także jedna z podstawowych cech liderów i kierowników, którzy na co dzień mają duży kontakt z podwładnymi, osobami na wyższych stanowiskach i kontrahentami.
Asertywność powinna cechować także każdego przedsiębiorce: to dzięki niej potrafi on obiektywnie spojrzeć na propozycje partnerów biznesowych i kierować się przede wszystkim dobrem firmy.
Jak wzmacniać swoją asertywność? Z pewnością duża jej część wynika z charakteru i wychowania. Osoby, które od dziecka były traktowane "na równi" z dorosłymi oraz które znają swoją wartość naturalnie wykorzystują postawę asertywną w życiu osobistym i zawodowym. Jednak asertywność można wyszkolić!
Znajomość problemu jest pierwszym korkiem do skutecznej poprawy własnych umiejętności. Istnieje wiele ćwiczeń, które możemy wykorzystywać na co dzień tak, by pewne nawyki stały się naszą naturą. Z pomocą może przyjść również kurs asertywności, dzięki któremu poznamy podstawowe techniki, które znacząco poprawią nasze zdolności odmowy.