Konflikt jest to naturalne zjawisko. Pojawia się w sytuacjach, kiedy jedna strona dąży do zupełnie innego celu niż druga strona. Konflikt najczęściej traktowany jest jako coś negatywnego, jednak praktyka pokazuje, że może on pełnić również pozytywną rolę. Właściwie traktowany pobudza kreatywność członków grupy i zwiększa zaangażowanie i motywację do działania zmierzającego rozwiązaniu konfliktu.
Konflikty mogą mieć charakter rzeczowy oraz emocjonalny. Rzeczowy konflikt dotyczy określonych spraw, przedmiot konfliktu łatwo określić, a rozwiązanie konfliktu można znaleźć dosyć łatwo. Inaczej jest w przypadku konfliktu emocjonalnego. Dotyczy to sytuacji związanych z napięciem emocjonalnym, frustracją jednej lub obu stron, a także wrogim nastawieniem. Często w tym przypadku trudno wyłapać co jest tak naprawdę przyczyną konfliktu, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest przeciwdziałanie powstawaniu konfliktu emocjonalnego.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.
Zapraszamy.
W firmach najczęściej występują konflikty interesów. Są one spowodowane różnym postrzeganiem potrzeb. Spowodowane są również współzawodnictwem. Powstają wtedy, gdy jedna ze stron zaspokaja swoje potrzeby kosztem drugiej strony. Może to dotyczyć pieniędzy, ale również innych dóbr. W zależności od rodzaju konfliktu należy próbować go rozwiązać w różny sposób.
Ogólny schemat rozwiązywania konfliktów nie różni się jednak zbytnio i można go przedstawić w kilku etapach. Pierwszym etapem jest diagnoza konfliktu. Należy w pierwszej kolejności ustalić przyczynę oraz sklasyfikować rodzaj konfliktu. Drugim etapem jest etap rozwiązania. Na tym etapie za pomocą właściwych metod usuwa się faktyczną przyczynę konfliktu oraz redukuje negatywne napięcia emocjonalne.
Sposobów na rozwiązywanie konfliktu jest kilka. Do najczęściej stosowanych należy unikanie konfliktu, które polega na jego ignorowaniu i niedostrzeganiu. Innym sposobem jest przystosowanie. W tym wypadku nie pozbywamy się własnych poglądów, lecz dla dobra sprawy przyjmujemy poglądy drugiej ze stron. Innym sposobem jest kompromis. Polega on na znalezieniu rozwiązania, które będzie akceptowalne dla obu stron. Jednak najlepszym sposobem jest rozwiązanie problemu, które polega na wyszukaniu korzyści, które będą obustronne.