Z komunikacją interpersonalną mamy do czynienia każdego dnia - rozmawiamy, sygnalizujemy swoje chęci i potrzeby, rozwiązujemy problemy i utrzymujemy relacje towarzyskie. Jednak zdarza się, że skuteczna komunikacja między dwójką osób może być utrudniona, czasem nawet niemożliwa. Wynika to zarówno z czynników zewnętrznych, czyli całego otoczenia, jak i z postawy nadawcy i odbiorcy. Oto 3 rzeczy, które utrudniają komunikację interpersonalną i kilka porad jak z nimi walczyć.
1. Otoczenie zewnętrze. To oczywiście najbardziej oczywiste utrudnienie w komunikacji. Całe nasze otoczenie wydaje dźwięki, które mogą nie tylko zagłuszać słowa rozmówców, ale również ich dekoncentrować. Jeśli organizujemy ważną rozmowę biznesową, warto wybrać miejsce, które stworzy odpowiednie i komfortowe warunki do komunikacji.
2. Zamknięta i lekceważąca postawa. Każdy z nas przynajmniej raz doświadczył sytuacji, w której próba komunikacji została przerwana przez lekceważącą i zamkniętą postawę naszego rozmówcy. Brak zainteresowania i zaangażowania widać od razu. Z drugiej jednak strony musimy pamiętać, że nie zawsze to, co widzimy jest prawdą. Niektórzy ludzie po prostu mają pewne nawyki, które wcale nie znaczą tego, że nasz ignorują. To ważne, by mieć to na uwadze podczas rozmowy.
3. Brak wiedzy. To jeden z głównych ograniczników, który może całkowicie uniemożliwić komunikację między dwoma osobami. Możemy wyróżnić skrajny przypadek, jakim jest nieznajomość języka, ale brak znajomości słownictwa specjalistycznego i branżowego czy slangu organizacyjnego może znacznie utrudnić nam życie.
Jest jednak na to rada! Większość ludzi z natury jest uprzejma, szczególnie jeśli ma odnieść z tego korzyści - a dojście do porozumienia jest właśnie korzyścią rozmowy. Warto pytać, zainteresować się tematem i upewnić co do znaczenia pewnych słów, a z pewnością nasz rozmówca wykaże zrozumienie.
Jeśli chodzi o komunikację interpersonalną warsztaty mogą przydać się każdemu, kto ma kontakt z ludźmi i z różnymi przeszkodami komunikacyjnymi spotyka się na co dzień. Pozwala to wypracować odpowiednie podejście i postawy, które ułatwią nam życie i kontakty międzyludzkie, ale również umożliwią naszemu rozmówcy skuteczniejszą i bardziej komfortową rozmowę.