Praca z ludźmi wymaga od człowieka posiadania pewnych umiejętności odnajdywania się w różnych sytuacjach. Szczególnie jest to trudne, gdy naszą osobą reprezentujemy daną firmę przed klientami. Wówczas musimy poznać różne techniki pozyskiwania klientów oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach z trudnymi klientami.
Czasami jesteśmy postawieni w dosyć trudnej sytuacji gdy musimy wybierać pomiędzy swoimi przekonaniami a dobrem firmy lub pomiędzy dobrem firmy a dobrem klienta wówczas przydaje się umiejętność postawy asertywnej.
Sprzedawca musi tak umiejętnie rozegrać sytuację aby klient wyszedł z tej sytuacji zadowolony i aby firma na tym nie straciła a co lepsze zyskała na tej transakcji. Osoba asertywna to osoba dążąca do swoich celów, zdecydowana i pewna siebie, podejmującą decyzje zgodne z własnym ja.
Jednocześnie te decyzje je mogą manipulować innymi ludźmi, obrażać ich a także naruszać czyjąć godność, poglądy, interesy.
Zatem trzeba z kulturą umieć wyrazić własną opinię na dany temat. Dobry sprzedawcy powinien posiadać właśnie takie umiejętności jak techniki asertywne, ponieważ takimi technikami można wybrnąć z wielu niekomfortowych sytuacji z klientem przy czym klient wyjdzie z tej sytuacji zadowolony a i twoje oczekiwania także zostaną spełnione i co najważniejsze firma na tym zyska. I o to przecież chodzi w końcowym efekcie twojej pracy w firmie.
Zatem trzeba ustalić sobie swój osobisty plan działania, zgodnie z którym będzie się realizowało swoje zadania i osiągało cele zawodowe. Przy czym można nakierować, bez większego manipulowania ludźmi, klienta na pewne punkty patrzenia na daną sytuację.
Można pewne opinie zmienić obiektywnie przy czy nie obrażać poglądów innych osób. To jest właśnie asertywne zachowanie. Stanowcze odmawianie innym ludziom, przy czym zostajać cały czas przy swoi m ale grzecznie i kulturalnie. Warto się uczyć takich zachowań, ponieważ przydają się w życiu zawodowym jak i osobistym i przynoszą one korzyści obydwu stronom uczestników rozmowy.