Podstawowym elementem każdego prosperującego przedsiębiorstwa są pracownicy ( na każdym szczeblu zarządzania). To oni stanowią to główne ogniwo napędowe pozwalające na prowadzenie działalności, jej funkcjonowanie, oraz zarabianie funduszy, które w odpowiedniej ilości mogą zapewnić zysk. Nie ma więc co ukrywać, ale to stopień zaangażowania pracowników będzie miał ogromy wpływ na to całe zjawisko.
Stąd współpraca z trudnymi pracownikami, może przynieść dość niekorzystne problemy, które będą miały odzew zarówno pod kątem emocjonalnym, jak i fizycznym ( w postaci np. nadmiernych kosztów).
Wpierw jednak należy zdefiniować osobę trudną tzn. osobę, która jest promotorem całych wydarzeń. Nie można myśleć, że taka osoba jest nerwowa – oczywiście na pewno nie okaże tego w postaci uzewnętrznionej, ale bez problemu będzie można to odczuć.
Co gorsza osoby mniej asertywne, czyli inni pracownicy bądź nawet menadżerowie będą zachowywać się ulegle w stosunku do trudnego pracownika. Celem ich działań będzie wykonanie obowiązków tak by tylko pozostawiono ich w spokoju.
Co więc zrobić gdy mamy do czynienia z takim typem pracownika? W pierwszej kolejności należy zdać sobie sprawę, że taka osoba często zapomina się kontrolować i bardzo łatwo ulega swoim emocjom. Takie emocjonalne podejścia zaburza logiczne myślenie, co automatycznie zakłóca rozsądne postępowanie. W takim wypadku bardzo łatwo doprowadzić do konfliktu wewnątrz zespołu pracowników. Problemem nie jest sytuacja gdy taki pracownik jest słaby i można do zwolnić.
Jednakże gdy owa osoba jest znakomita w swoim fachu bardzo trudno jest zrezygnować z jej usług. Ponadto należy pamiętać, że trudny pracownik wcale nie oznacza złego pracownika.
Bardzo możliwe, że wymaga on po prostu innego bardziej osobistego podejścia lub też aktualnie zmaga się z jakimś problemem. Dlatego też bardzo kluczową kwestią jest wypracowanie prawidłowych technik związanych zarówno z komunikacją, jak i podejmowaniem działań w przypadku sytuacji nerwowych (czyli gdy dominują emocje).